Bårds ukjente figurer

Bård Tufte Johansen har laget nye karakterer som skal motivere folk til å kjøpe leilighet.

DVD-filmen følger med i prospektet til boligprosjektet Quadraturen i Oslo, som bygger om det gamle posthuset i hovedstaden til leiligheter.

Ikke brukt før

De fire figurene til Tufte Johansen er alle sammen distinkte karakterer, smidd litt over samme lest som mange av typene fra «Lille lørdag», «Åpen post», «Ut i vår hage» og «Team Antonsen». Men ingen av dem er brukt tidligere.

Tufte Johansen gikk med på å lage filmen under forutsetning av at det ble holdt internt, og at det ikke ble brukt i større markedsføringskampanjer eller i massemedia. Komikerens navn blir ikke nevnt før du åpner prospektet og ser et bilde av ham ved siden av DVD-en.

-  De er kanskje i ferd med å bli kultfigurer, innrømmer Grant Chr. Andersen som har regien på filmen, og som har utviklet karakterene i samarbeid med Tufte Johansen.

-  Forbedre inntrykket

Lindstow Eiendom utvikler leilighetene i Quadraturen. Finansdirektør Ola Gjørtz forklarer at de ønsket å lage en dokumentar for å bedre inntrykket av strøket.

-  Vi ville få fokus vekk fra det litt mer dubiøse som området er kjent for, som for eksempel prostitusjon. Bård blir en slags guide i denne filmen, forklarer Gjørtz som forteller at kultur og underholdning har blitt en viktig del av markedsføringen av prosjektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Robert Stoltenberg har vært med på å selge leiligheter. Da Selvaaggruppen konkurrerte om å få kontrakten til utbyggingen av Tjuvholmen, brukte de komikeren i en videopresentasjon. Vaktmester Narvestad, den homofile designeren Yngve Freiholt og andre figurer fra Stoltenbergs suksesshistorie «Borettslaget», viste seerne rundt i prosjektet «Sjøen for alle».

Selvaaggruppens fikk tilslag, riktignok med det andre prosjekt deres, «Utsyn», og byggingen er nå i gang. Margrethe Kielland er markedsdirektør for Tjuvholmen og forklarer valget av Stoltenberg:

-  Han har en veldig bred appell. Vi ville nå ut til flest mulig, og da var han en kjempefin person å bruke, sier Kielland.Komikerens bidrag ble, i likhet med Tufte Johansens video, ikke vist i en vanlig reklamefilm. Bare de som oppsøkte publikumsutstillingen fikk se den spesiallagde versjonen av «Borettslaget».

Ingen av partene ønsker å kommentere hvor mye Tufte Johansen fikk for oppdraget, men PR-guru Hans Geelmuyden håper både Tufte Johansen og Stoltenberg har fått klekkelig betalt.

Veldig verdifulle

-  Virkelig. Jeg håper Lindstow og Selvaag har måttet betale det hvite ut av øyet, sier Geelmuyden.-  Når personer som disse er på topp, så er de veldig verdifulle. Men de blir veldig fort brukt opp, sier Geelmuyden.

-  Vi spilte inn alt i løpet av en maratondag, forteller regissør Grant Chr. Andersen.Tufte Johansen ønsker ikke å kommentere saken, fordi det er en intern reklamejobb som ikke er ment for offentligheten. Neste gang vi får se Tufte Johansen på skjermen blir sannsynligvis i september, når han sammen med Harald Eia og Atle Antonsen er klart med et nytt program. På spørsmål om han kommer til å bruke karakterene videre, svarer han på tekstmelding til Dagbladet:

«Ingen planer om det per i dag.»

Da får vi bare se til høsten.

NYE TYPER:Bård Tufte Johansen har laget nye figurer som skal brukes i en reklamefilm for et boligprosjekt i Oslo.