88 PROSENT UTENLANDSK: De norske brukerne av strømmetjenestene Wimp, Spotify og Beat.no foretrekker utenlandsk musikk. Bare 12 prosent av musikken som ble spilt i 2013 var norsk. Foto: Wimp
88 PROSENT UTENLANDSK: De norske brukerne av strømmetjenestene Wimp, Spotify og Beat.no foretrekker utenlandsk musikk. Bare 12 prosent av musikken som ble spilt i 2013 var norsk. Foto: WimpVis mer

Bare 12 prosent av strømmemusikken er norsk

Men vesentlig høyere andel norsk hos Wimp og Beat.no.

TONO lisensierer strømmetjenestene for det norske markedet, og avregner vederlag til rettighetshaverne. Organisasjonen er dermed i en unik posisjon til å kunne si hva den reelle andelen norsk musikk som spilles av norske brukere av strømmetjenestene faktisk er.

Og det ikke særlig magiske tallet, sett med norske musikkbransjeøyne, er altså 12 prosent.

Tallet blir presentert under en debatt i TONO-regi om økonomien i strømmetjenestene  på Bylarm i dag. Statistikken er basert på strømmingen hos Spotify, WiMP og Beat.no i 2013. Disse tjenestenes markedsdominans gjør tallene gyldige og signifikante, opplyser TONO. 

- Når vi ser de ulike tjenestene samlet, utgjør norsk musikk 12 prosent av totalen, men trenden er økende, sier onlinedirektør i TONO, Inger Elise Mey.

I 2010 var norskandelen 9,5 prosent. Den steg til 12,2 prosent i september 2013, som tallene er hentet fra. Utviklingen er altså svakt positiv sett med norske artist- og bransjeøyne.

Likevel er det meget  langt igjen til tallene fra cd-platas gullalder. Da var det ikke uvanlig at norskandelen på albumlistene var over 50 prosent.

- Streamingøkonomien har eksplodert de siste årene. Inntektene til opphavsmenn og —kvinner har doblet seg år for år siden 2009. Men fordi TONO avregner vederlag på bakgrunn av hva som lyttes til, må vi sende det meste av vederlaget til rettighetshavere i utlandet, særlig til anglamerikanske rettighetshavere, forteller Mey.

12 prosent, altså.

Et oppsiktsvekkende lavt tall, tatt i betraktning at det aldri har stått bedre til med norsk musikk enn i dag - noe som demonstreres på scener over hele byen foran et entusiastisk Bylarm-publkum.

Etterpå går alle hjem og strømmer 88 prosent angloamerikansk.

Særlig om de er Spotify-brukere. Det er nemlig den svenske tjenesten som drar totalen ned.

Tall fra forskningsprosjektet Sky og scene viser at norskandelen i Wimp ligger omkring 22-23 prosent, og for Beat.no enda noe høyere, sier førsteamanuensis ved Institutt for medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Arnt Maasø, til meg på Bylarm nå i ettermiddag.