Bare babbel i boblene?

- Jeg ville bevise at man i en tegneserie kan skildre noe som er like storslått og stilfullt som i en god, ambisiøs roman. Slik forklarte den engelske forfatteren Neil Gaiman under sitt besøk i Norge målet med å skrive tegneseriesuksessen Sandman.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Han ville vise at tegneserien er et selvstendig medium, en kunstart. 2000 sider utfordrende genreblanding, flere millioner solgte eksemplarer og et titall utmerkelser senere har han oppnådd det han ønsket.

Sandman er en av de få moderne tegneseriene som er oversatt til norsk de siste årene. Mens en amerikansk boksamling av Sandman trykkes i hundre tusen eksemplarer, er de norske bøkenes opplag beskjedne tre tusen - og ett år etter lanseringen er rundt tredjeparten solgt. Markedenes størrelse er usammenlignbar, men forholdet er likevel et paradoks når vi vet at det norske Donald Duck & Co ukentlig selger 180 tusen eksemplarer - mer enn den amerikanske hefteutgaven av Sandman. Nordmenn leser mye tegneserier, men det er i all hovedsak familievennlige humorserier. Donald-heftene utgjør omlag halvparten av markedet med nesten 10 millioner eks- emplarer i løpet av et år. Sandman bryter med forventningene til hva en tegneserie skal være - i hovedsak formet av Disney-serienes dominans - og er derfor et interessant eksperiment. I bokutgivelse og med kunstneriske og litterære ambisjoner gjør Sandman krav på å bli sammenlignet med en roman, snarere enn seriehefter for massemarkedet på Rimi og Narvesen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer