Bare for fansen

Pene mennesker i lateks, monstre med vinger, blod og gørr.

FILM: Ta på deg skinnfrakken, finn fram sverdet og bli med. «Underworld Evolution» kan ses på som en utviklet og mystifisert versjon av Wesley Snipes\' «Blade» fra 1998. Det er hoggtenner, udødelighet, maskingevær, rock\'n\'roll og litt for mye «fiskeboll». «Evolution» er en direkte fortsettelse av eneren, «Underworld» (2003). Den ble slaktet og gitt kalkunstatus, men var i bunn og grunn ganske severdig - og opparbeidet seg en stor fanskare verden over. Ei dame med hoggtenner, tettsittende lateksdrakt og maskinpistoler kan faktisk være relativt underholdende. Myten om varulver og vampyrer i en eldgammel familiefeide er heller ikke å forakte. Det vil si, hvis det gjøres rett. Det er der «Evolution» feiler. Budsjettet er større og det samme er eksplosjonene, men borte er kulttendensene som gjorde «Underworld» til en severdig affære. Det er mer blod, gørr og oppkappede kropper i toerens første ti minuttene, enn det er i eneren til sammen. Man blir nummen og blasert, og til slutt blir alt bare latterlig og dumt. Hva med å ha med flere kirkegårder neste gang? Så hva handler den om? Selene (Kate Beckinsale) er vampyr. Hun er utstøtt av sin egen vampyrfamilIe, og hatet av Lycosene (varulvene). Med seg har hun hybriden (både varulv og vampyr) Marcus, og flygende mot seg har hun vampyrfamilieoverhodet Marcus, som ønsker å hevne og løslate sin innestengte bror, lycossjefen William. Jo da, det er komplisert. Faktisk bruker filmen store deler av de 106 minuttene den varer på å forklare de inngående familieproblemene. Og familiekrangel har «The Osbournes» gjort oss dørgende lei av for lenge siden.