DRIVSTUA, tegnet av Erik Glosimodt - landets vakreste jernbanestasjon? Foto: © Dag Røttereng / NN / Samfoto
DRIVSTUA, tegnet av Erik Glosimodt - landets vakreste jernbanestasjon? Foto: © Dag Røttereng / NN / SamfotoVis mer

Bare tog er tog

Kommentar

Konduktøren som fløytet på perrongen. Og signaliserte med flagget. Kupéen med trebenkene mot hverandre. Bordet under vinduet. Og lær-remmen til å trekke ned vinduet.

Koffert på hylla. Og eggemat i nisteboksen. Kostbare minner.

Tog er forventning. Ingen reise i sinnet er så fylt av frydefull spenning. Ennå kjenner jeg sitring når jeg ser de fine bygårdene i Gamlebyen. Der toget fór forbi etter Østbanen. Vi var på reise.

Lite visste jeg på våre sjeldne reiser med Dovrebanen at engang i timen, ja oftere, stoppet toget ved stasjonsbygninger som er lysende minner i arkitekturhistorien.

Ikke bare langs Dovrebanen. Enhver jernbanestrekning i Norge har små og store stasjoner, formet av historiens beste arkitekter.

Det kan man ratt minne om når Sommertoget fyller fjernsynsskjermen.

Jeg hadde flaks den kvelden jeg gløttet innom. Toget stoppet på Drivstua i Drivdalen, kanskje den vakreste av våre staute jernbanestasjoner. Men for arkitekt Erik Glosimodt som vant konkurransen i 1912 om de fem søndre stasjonene på Dovrebanen, var Hjerkinn favoritten, med utskårede blomster på varmgule vinduslemmer. Og tårn og kongekrone på skiltet med ”høgda over havet ”1016 m.

Dovrebanen ble Glosimodts bane: Han omkom sammen med fem andre i togulykken under Dovrebanens innvielse i 1921.

Det var 67 år etter Norges første jernbane fra Oslo til Eidsvold. Og det var ingen hvem-som-helst som ble hentet til å lede arbeidet: Robert Stephenson bygget verdens første jernbane sammen med faren, George Stephenson, i England i 1825.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbane var prestisje og de største arkitektene skapte stasjonsbygningene. Stas at på Stai ligger et godshus, tegnet av Nasjonalgalleriets arkitekt H.E. Schirmer og Wilhelm von Hanno som fullførte Trefoldighetskirken. Stasjonsmesterboligen på Rasta er signert Georg A. Bull som også tegnet Vestbanen og Østbanen i Oslo. I århundrene som kom ble staselig arkitektur skapt over hele Norge. Og stasjonene – i dag er mange fredet – ble begynnelsen på lokalsamfunn og sosiale samlingspunkt.

Vakker bygningskunst venter den som kikker ut av togvinduet. Hvis det er vindu der. Det var det ikke da jeg nylig tok toget fra Bergen til Oslo. Betalt for komfort og bekreftet vindusplass. Det var rett og slett ikke noe vindu der. Så fram til utsikt og arkitektur, men blikket traff bare en vegg.

Er det mulig?

Fryd ble til fortørnet harme.