Barn er gullgruver for platebransjen

Prepubertale popstjerner håver inn.

(Dagbladet.no): - Unger er mottakelige for nye ideer. Mye mer enn voksne, sier Mark Mothersbaugh.

Han er tidligere medlem av kultbandet Devo, som hadde stor suksess på 70- og 80-tallet. Men deres noe eldre publikum har svært delte meninger om et prosjekt som får mye omtale i USA for tida.

Denne uka kommer nemlig den første skiva til Disneys storsatsing Dev2.0 - et barneband som spiller coverversjoner av Devos låter.

Lukrativ bande

Dev2.0 er ikke den eneste prepubertale popen som får platekjøperne til å bla opp om dagen.

I Norge er «Olsenbanden Jr. på sirkus» en av årets desidert mestselgende plater. Til sammen har plateselskapet deres solgt over 150 000 eksemplarer av de tre platene som er utgitt i serien.

- Det er småbarnsforeldre som kjøper til barn helt ned i 2-3 årsalderen. I tillegg ser vi mange 4-5-åringer på signeringene våre, mens 9 til 11-åringer bruker lommepengene sine på platene, sier Louise Winness, produktsjef i EMI, til Dagbladet.no.

- Er lettere å selge til barn fordi de er mer ukritiske?

OMDISKUTERT PROSJEKT: Disney håper Dev2.0 - en barnegruppe som spiller coverversjoner av Devo - apellerer både til barna og til foreldre som husker bandet fra storhetstida. FOTO: DISNEY
OMDISKUTERT PROSJEKT: Disney håper Dev2.0 - en barnegruppe som spiller coverversjoner av Devo - apellerer både til barna og til foreldre som husker bandet fra storhetstida. FOTO: DISNEY Vis mer

- Nei, jeg tror barn er klare på hva de ønsker. I tillegg er det viktig at foreldrene også liker produktet. Foreldre er generelt også opptatt av hva barna hører på. Olsenbanden junior er udelt positiv og uskyldig moro. Det finnes nok av ekle barneprodukter med dårlig moral, mener hun.

Også i USA gjør barneprodukter det skarpt på hitlistene. På Billboards topp 30 finner vi blant annet soundtracket til Disney-filmen «High School Musical», filmmusikken til «Curious George» og den niende utgaven av «Kidz Bop».

I Storbritannia er det derimot gamlingene som regjerer.

Disney i front

I USA fikk barnepopen et kraftig dytt i ryggen da Walt Disney Records for et par år siden begynte å gi ut plater igjen, etter å ha ligget brakk i flere år. Det er dette selskapet som gir ut Dev2.0, og Disney har også hatt stor suksess med over 2 millioner solgte «Baby Einstein»-produkter og filmmusikken til «Cheetah Girls» og «That\'s So Raven».

Mark Mothersbaugh fra Devo, som også har hatt stor suksess med soundtrackene til voksenfilmer som «Rushmore» og «Livet under vann med Steve Zissou», har lenge jobbet for Disney.

Han var også en av initiativtakerne bak Dev2.0.

- Devo er et godt valg fordi musikken vår aldri handlet om sex. Den handlet aldri om dop, eller pistoler eller halliker eller horer eller purken. Den handlet ikke om å ta sitt eget liv. Musikken vår handlet i bunn og grunn om informasjon. Hvis vi var mot noe, var det dumskap, sier han til nyhetsbyrået AP.

De gamle Devo-medlemmene har laget instrumentalsporene på Dev2.0-plata, mens fem tenåringer - ledet av blondinen Nicole Stoehr - synger. Bandet skal nå ut på turné, og ifølge Mothersbaugh har de lært seg å spille instrumentene så bra at de ikke lenger trenger noen hjelp.

Kaster seg på

Barnepopens suksess gjør også at andre selskaper ønsker å følge opp med tilsvarende prosjekter.

Universal Music har for eksempel nylig utgitt plate med musikk inspirert av de populære Bratz-dukkene. I Norge kommer også album nummer 15 av «Hits for kids»-serien snart ut.

Den største barnepop-suksessen i USA de siste årene er utvilsomt «Kidz Bop»-serien. Her får unger med varierende grad av sangtalent legge sin vokal på nye hits av artister som for eksempel Green Day, Coldplay og Gorillaz. Det lille New York-selskapet Razor & Tie har solgt 9 millioner plater i serien så langt.

Gründer Cliff Chenfield sier til nyhetsbyrået AP han hele tiden tenker på at låtene ikke må støte foreldrene, men samtidig være morsomme for barna.

- Eminem kunne laget tidenes fineste kjærlighetssang. Men jeg tviler likevel på om den ville vært med våre plater.

SELGER GODT: Olsenbanden jr. har vært en viktig inntektskilde for plateselskapet EMI.
SELGER GODT: Filmmusikken til «Curious George».
SKAL TA USA: «Bratz»-dukkene skal erobre amerikanske hitlister.