Barn i businessland

Hvis «Annie» er nuet, må vi klamre oss til troen på i morgen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Sjarm er ikke bestillingsvare. Det bevises ettertrykkelig gjennom «Annie», det laboratorieskapte kjærlighetsbarnet til publikumspaven Will Smith og hiphophertugen Jay-Z, som begge er produsenter. Oppdateringen av den klassiske barnehjemsmusikalen frontes dessuten av den karismatiske, elleveårige Quvenzhané Wallis. Og likevel: Når de tre forener krefter, blir resultatet anspent, oppkjaset og ubekvemt.

Alle er kjipe Annie synger fremdeles om morgendagen, hun er fremdeles foreldreløs og lengtende, men hun har fått tyngre, urbane rytmer og flyttet fra 30-tallet til dagens New York. Hun er enerverende optimistisk og påtrengende eiegod, Wallis? naturlige jordnærhet til tross. Alle andre, slemme så vel som vordende snille, er oppsiktsvekkende kjipe: Glatte og harde, med en masete, klovnete spillestil.

Verst er Cameron Diaz som den forfyllede barnehjemsbestyreren Miss Hanningan. Diaz, en sympatisk, selvironisk komedieskuespiller, har de siste åra tatt på seg stadig mer nedverdigende, krakilske roller. Her er hun en remjende maske. Jamie Foxx og Rose Byrne undertrykker det de måtte ha av karakter og kjemi i rollene som gründertopp med halvhjertede politiske ambisjoner og assistent med høye skuldrer som gir Annie et midlertidig hjem.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.