KLART SVAR:   Flyktninger og fordrevne i Etiopia og Kongo er spurt om hva slags hjelp de selv vil prioritere. Deres budskap er krystallklart: Sats på utdanning!, skriver artikkelforfatterne. På bildet er to syriske barn som går på skole i FN-regi. Foto: Aziz  / AP / NTB Scanpix
KLART SVAR: Flyktninger og fordrevne i Etiopia og Kongo er spurt om hva slags hjelp de selv vil prioritere. Deres budskap er krystallklart: Sats på utdanning!, skriver artikkelforfatterne. På bildet er to syriske barn som går på skole i FN-regi. Foto: Aziz / AP / NTB ScanpixVis mer

Barn i krig må få utdanning

Barn rammet av krig og kriser må prioriteres når Norge nå skal ta en ledende rolle for global utdanning.

Meninger

Stadig flere av verdens barn får mulighet til å gå i skolen, men denne fremgangen har ikke kommet barn i konflikter til gode. Fremdeles frarøves over 28 millioner barn i krigs- og kriseområder retten til utdanning. Utdanningstilbud til disse barna har ikke vært prioritert. Mange giverland har kommet med gjeve løfter, men likevel går under to prosent av verdens nødhjelp til utdanning.

I juni legger regjeringen frem en stortingsmelding om utdanning i utviklingspolitikken. Det er prisverdig at regjeringen ønsker å gå i front for et internasjonalt krafttak for utdanning. Forhåpentligvis har man lært av gamle feil og vil sørge for at barn i krigs- og kriseområder ikke igjen faller utenfor.

I en ny rapport har Flyktninghjelpen og Redd Barna spurt flyktninger og fordrevne i Etiopia og Kongo om hva slags hjelp de selv vil prioritere. Deres budskap er krystallklart: Sats på utdanning! 30 prosent av de spurte prioriterer utdanning først - selv foran mat og husly. De mener at utdanning ikke kan vente til krisen er over. Tvert imot, utdanning i krisesituasjoner kan bidra til stabilitet, utvikling og håp på lengre sikt.

«Hvis du utsetter skolegangen i bare tre måneder, vil mange av barna ha blitt med i væpnede grupper eller ha blitt utsatt for vold», sier en av samfunnslederne i Øst-Kongo som er intervjuet i rapporten.

Skolen gir barna et tryggere sted å være, og minsker risikoen for at de blir misbrukt eller rekruttert som barnesoldater.

Skolen gir barna et sted å bearbeide traumer og en form for normalitet i hverdagen. God undervisning gir barna håp for fremtiden.

Dersom regjeringen vil ta en ledende rolle innen utdanning globalt - sats på barn rammet av krig og kriser. For disse barna kan Norge endre hverdagen fra fortvilelse til håp.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook