DEBATT

Debatt: Flinke elever

Barn med høy intellektuell kapasitet har også rett på spesialundervisning


Konsekvenser av å være flink: «Lisa» er en begavet elev med et særskilt talent innen skriving. Likevel klarer hun ikke å produsere noe i timene. På skolen legger hun seg ofte med hodet på pulten og stenger seg inn i seg selv, skriver kronikkforfatteren om elever med ekstraordinært læringspotensial. Illustrasjonsbilde: Thomas Eisenhuth / NTB scanpix
Konsekvenser av å være flink: «Lisa» er en begavet elev med et særskilt talent innen skriving. Likevel klarer hun ikke å produsere noe i timene. På skolen legger hun seg ofte med hodet på pulten og stenger seg inn i seg selv, skriver kronikkforfatteren om elever med ekstraordinært læringspotensial. Illustrasjonsbilde: Thomas Eisenhuth / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Hvordan er det å sitte i et klasserom der de andre elevene lærer brøk, mens man selv regner differensialligninger i hodet? Hvordan lærer man seg gode arbeidsvaner når alt er enkelt og man aldri får utfordringer? Hva skjer hvis man bokstavelig talt kjeder vettet av seg og begynner å utagere eller trekke seg helt inn i seg selv?

Opplæringsloven § 5–1 sier at de elevene som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av undervisningen, har rett på spesialundervisning. I forarbeidene til opplæringsloven er det derimot beskrevet at denne retten ikke gjelder elever som lærer raskere enn sine jevnaldrende.

Som følge av det politiske ønsket om å få flere elever til å prestere på høyt nivå ble Jøsendalutvalget oppnevnt av regjeringen i fjor. Utvalget la 15. september frem en NOU for Stortinget: «Mer å hente – bedre læring for elever med stort læringspotensial». Den peker på at alle har krav på tilpasset opplæring, også de flinke.

Men det er en logisk kortslutning og uheldig når de videre konkluderer med at elever med stort læringspotensial ikke skal ha rett på spesialundervisning, selv om de har behov for særskilt tilrettelagte tiltak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer