Barn, sex og innvandrere

Slik skal P4 vinne konsesjons-krigen. Les hvordan kanalen blir forandret!

P4 presenterte i formiddag høstprogrammet som skal lokke politikerne til å la dem beholde radiokonsesjonen som har vært en gullgruve for eierne.

- Vi skal bli tydeligere når det gjelder barneprogrammer, kultur og programmer for etniske minoriteter, sier P4-sjef Rune Brynhildsen til Dagbladet.no.

Den tidligere PR-rådgiveren ble headhuntet til P4 for å sikre kanalen ny konsesjon for de neste ti årene. I dag var det en svært selvsikker radiosjef som møtte pressen.

- P4 har aldri, aldri, aldri gjort noe galt. Vi er veldig sikre på at vi får konsesjonen og vi sover godt om natta, forsikrer han.

Radiokanalen som i starten lovet å bli stasjonen som fortalte deg hva klokka er, har årlig blitt slaktet av Almenkringkastingsrådet. De har for mye lett popmusikk og enkle studioinnslag samt lite sjangerbredde og dybde. Nå som de risikerer å miste konsesjonen, skrur de på sjarmen overfor kulturpolitikerne som bestemmer.

Jalla skal sikre konsesjon

Pressekonferansen startet med Radio Jalla som fra i høst blir søndagsprogram på P4 etter suksessen på NRK Ukeslutt og LørDagsrevyen. Innvandrer-gutta fra Tøyengata forklarte med en god porsjon selvironi hvorfor de blir å høre på P4 fra nå av:

- P4 blir kritisert for å lage for lite radio om innvandrere, samer, nynorsk og handicapede. I Radio Jalla har vi samla alt dette i ei stor smørje.

Flerkulturelle MultiKulti blir også å høre på kanalen igjen. For barna lanserer de Kaptein Rødskjegg i helgene og Barnehalvtimen på hverdager. En av de største endringene blir den fire timer lange kveldssendinga på hverdager som skal kapre unge lyttere med politikk, utdanning, underholdning, kultur, sex og samliv.

- Arrogant og grisk

- Dette er ikke noe vi bare gjør for å tilpasse oss konsesjonskravene. Vi mener at dette blir bedre radio for lytterne, fastholder P4-sjefen.

Siden 1995 har eierne tatt ut 205 millioner kroner i utbytte fra Norges eneste riksdekkende reklame-radiokanal. Suksess-oppskrifta har vært å gi folk det de tilsynelatende vil ha - lys og lett popradio. Samtidig som de glatt har oversett politikerkjeften og den årlige slakten fra kringkastingsrådet. Kritikerne har kalt kanalsjefene arrogante og pengegriske.

- Kommer dere til å gå tilbake til den gamle tunghørte linja i ti nye år hvis dere får konsesjonen?

- Konsesjonskravene har vært for uklare, og vi håper det blir bedre nå. Disse vil vi følge.

En taper får P5

Søknadsfristen er 4. september, og P4 har allerede skrevet sin. Den behandles av styret neste uke og etterpå gjenstår bare finpussen før den legges i samme bunke som de andre konkurrentene. Den som vinner kampen må betale 160 millioner kroner for å drive reklameradio i ti år.

Kanal4 som eies av distriktsaviser, investorer og NTB er en sterk kandidat. Det samme er Radio 2 Digital hvor blant andre Norsk Aller står bak. TV2 vil også lage radio, og i dag kunngjorde VG at de vil kjempe om konsesjonen. Flere medieaktører står på gjerdet.

Høyre og Fremskrittspartiet har allerede gått ut offentlig og støttet P4s søknad. Trøstepremien til en av taperne blir konsesjon på P5 - en reklameradio som vil nå drøyt halvparten av befolkninga.

<B>KULTURELT ALIBI: Radio Jalla skal vise at P4 også lager radio for våre nye landsmenn. Programlederne er Samuel Noko (venstre) og Ali Jabbari.
KONSESJONS-JEGEREN: P4-sjef Rune Brynhildsen ble headhuntet for å sikre eierene ti nye fete radioår.