"Storkene"
"Storkene"Vis mer

Anmeldelse: «Storkene»

Barn som varer

«Storkene» viser hvordan vi virkelig blir til.

FILM: Storkene leverer delvis varene i denne nye animasjonskomedien. Etter mangeårig babylevering til hustak verden over, driver de store fuglene nå i stedet varelevering fra det «Amazon»-aktige, svevende salgssenteret Cornerstore.com, bundet til toppen av det bevoktede Storkefjellet. Det eneste mennesket blant fuglene er ei ikke levert vimse av ei ungjente, som sammen med storken Junior trykker på alle de gale knappene i den nedstøvete babyfabrikken. De må derfor levere en brevbestilt og produsert baby til en ung gutt og hans overopptatte foreldre – og kanskje får jenta endelig levert seg selv.

Storkene

4 1 6

Animasjon, komedie

Doug Sweetland, Nicholas Stoller

Andy Samberg, Katie Crown, Kelsey Grammer

30. september

6 år

Storks

«Leverer delvis.»

Finn flokken din

Fortellingen er ganske søt og morsom, med plakatens tagline nær skrevet av Per Fugelli: «Find your flock.» Hyperaktiv slapstick og ordspill som tidvis flyr langt over de yngstes hoder er pakket inn i overnusselige øyeblikk av babynærbilder og «Åhh»-reaksjoner. Fortellingen kan nok engasjere følelsesmessig selv den som ikke ønsker seg et småsøsken eller et barn (til). Men de beste og mest oppfinnsomme scenene involverer ikke storkene, men en flokk ulver, som koordinert omformer seg til båter, u-båter og et gråtende, knust hjerte. Her lukter det spinoffmuligheter.

Storkens mytologi

Men det er også en rekke kjedelige partier, som får en til å tenke over denne storken, som har stjålet babyer i gresk mytologi, båret sjelen i egyptisk mytologi, sluppet babyer ned pipa i fransk folklore, og i moderne tid preget baby showers i USA. Historienet.no skriver: «Myten ble utbredt i VestEuropa i løpet av 1800-tallet, fordi storken var symbol på lykke og velstand. Fuglen hadde tilsynelatende størrelsen som skulle til for å bære et spedbarn i nebbet.»

Babyene lages med små variasjoner på snirklete samlebånd i storkenes fabrikk, slik disse animasjonsfilmene lages med enda mindre variasjoner på samlebånd i den amerikanske drømmefabrikken, vår tids symbolbærer av lykke og velstand. Studionebbene bærer så filmene ut til verdens kinolerreter og hjemmeskjermer, og vi slipper spørsmålet om hvordan vi er kommet hit.