SKOLE: Første dag av mange. Er det for stort testregime på de minste barna? FOTO: Tarjei E Krogh / Samfoto
SKOLE: Første dag av mange. Er det for stort testregime på de minste barna? FOTO: Tarjei E Krogh / SamfotoVis mer

Barna får knapt gå i begravelser

Det settes allerede karakterer på de minste barna i Oslo-skolen

Meninger

Høyre hevder at Osloskolen er landets beste. Høyres tidligere utdanningsminister, Kristin Clemet, som nå leder deres broiler-klekkeri i tenketanken Civita, har smelt til og sagt den kan være verdens beste.

Beviset til Høyre er et kobbel av tester. Elevene i Oslo gjennomfører i alt 21 Oslo-prøver, nasjonale prøver og kartleggingsprøver. Noen steder har man prøver hver fredag helt ned i 1. klasse. Dattera mi fikk, i likhet med alle andre barn i 1.- 7. klasse, ei liste over fag og kompetanser der hun skårer «grønt» og «gult». Slik setter Høyre karakter sjøl på de minste barna.

Når folk prater om skolen blir prøvene gitt stor betydning, og det kan være vanskelig å ikke la seg rive med av tankegangen: Gode prøveresultater må bety flinke elever og en god skole. Høyre synes dette er så selvsagt at trangen til å legge vekt på prøver forsterkes ved hjelp av økonomisk pisk og gulrot.

Rektor får allerede lønn basert på prøveresultater, og nå vil Høyre det samme for lærerne. Da skal spørsmålet om lektor Hagen skal reise til Kreta eller Barbados, kjøpe folkevogn eller Mercedes, avgjøres av klassesnittet på den nasjonale prøven i matte.

Prøvene har så stor betydning at barna knapt får delta i begravelser mens klassen forbereder seg til dem - slik leser i alle fall jeg den bisarre «Oslostandard for behandling av søknader om permisjon i grunnskolen».

Barnas betydning som potensielle belønningsmaskiner er så stor at det kan være lett å glemme spørsmålet: Hva er best for dem?

Gulrot- og pisk-politikken bygger ikke på noe godt menneskesyn: Glede og lyst er faktisk viktigere for læring og faglig stolthet. Noen kartlegginger bør vi ha, men Osloskolen er nærmest manisk opptatt av dem. Risikoen for at vi får gale resultater og belønner gal atferd øker jo mer vi måler og belønner. Elevene og lærerne begynner å jobbe for å klare prøven, ikke for å lære.

Høyre-pendelen har svingt for langt. 18 års Høyre-styre i Osloskolen er nok. Vi i SV vil ha flere lærere, så lærerne kan se hvert enkelt barn. Vi vil også ha færre prøver, så lærerne kan utfolde seg som de dyktige fagpersonene de er. Barn er ikke belønningsmaskiner, og gode faglige avgjørelser kan ikke tvinges fram av tanken på ei ekstra uke på Amalfi-kysten.