Barnestjerner ble Pixar-monstre

Figurdesignerne ved Pixar studerte Lindsay Lohan og Selena Gomez for å skape monstrene i den siste hiten fra tegnefilmstudioet, «Monsteruniversitetet».

SKUMMEL FIGUR: - Filmen hang på denne figuren og vi måtte endre den i siste sekund. Vi var under enormt press, sier Ricky Nierva, produksjonsdesigner i Pixar. Foto: Disney / Pixar
SKUMMEL FIGUR: - Filmen hang på denne figuren og vi måtte endre den i siste sekund. Vi var under enormt press, sier Ricky Nierva, produksjonsdesigner i Pixar. Foto: Disney / PixarVis mer

California (Dagbladet): Bak en diger port i Emeryville, California, ligger tegnefilmstudioet Pixar, også kalt USAs mest suksessrike filmstudio. Her, på det strengt bevoktede området, sliter opp til 600 ansatte i minst fire år for å skape fulltreffere som «Se opp», «WALL-E», «Rottatouille, «De utrolige» og «Oppdrag Nemo».

- Filmregissører sier at å ansette riktige skuespillere er nitti prosent av jobben. Teknisk sett ansetter vi skuespillere, fordi vi skaper figurene fra bunnen av, sier Jason Deamer, Character Art Director, når han møter Dagbladet i et rom prydet med tegninger av figurene som befolker Pixars siste satsning, «Monsteruniversitetet».

Hvis kinogjengerne misliker designernes figurer, risikerer studioet milliardtap. «Toy Story 3» fra 2010 tok for eksempel inn svimlende seks milliarder kroner:

- Jeg ble helt utstresset og fikk søvnproblemer, avslører Deamer.
 
I siste sekund
Monsteruniversitetet er en oppfølger satt i fortiden, om utdanningen til «skremmerne» i «Monsterbedriften», kassasuksessen fra 2001. Etter halvannet års uttegning av universitetsrektoren «Hardscrabble», bestemte regissøren, Dan Scanlon, at han ville ha en «mye skumlere» figur.

VANSKELIG: - Å tegne barn er lett, men folk i attenårsalderen er vanskelig. De er fortsatt barn, men nesten voksne, sier Jason Deamer, figurdesigner hos Pixar. Foto: Disney / Pixar
VANSKELIG: - Å tegne barn er lett, men folk i attenårsalderen er vanskelig. De er fortsatt barn, men nesten voksne, sier Jason Deamer, figurdesigner hos Pixar. Foto: Disney / Pixar Vis mer

- Filmen hang på denne figuren og vi måtte endre den i siste sekund. Vi var under enormt press, sier Ricky Nierva, produksjonsdesigner, idet han haster gjennom en korridor fylt med tredimensjonale versjoner av «Mike» og «Sully», Monsterbedriftens radarpar.

I desperasjon gransket designerne naturens ekleste skapninger: Slange, flaggermus, krabbe, ugle, sommerfugl, skorpion og edderkopp.

- Vi hang opp bilder av alt, men ingen var riktige. Ugle-designen fungerte for eksempel som rektor, men ikke som den skumleste skremmeren i verden, sier Nierva. Dermed dro han med seg en «scolopendra gigantea», et skjellete, klaprende og kjøttetende leddyr, på kontoret. Han plasserte mangefotingen i et glassmonter og drasset det med seg rundt på jobben.

- Den løste på en måte alle problemer, for hver gang vi tok den med rundt fikk folk frysninger på ryggen.
 
Vitenskap
Rektor Hardscrabble endte som en kombinasjon av underkroppen til en skolopender, hodet fra en øgle og vingene fra en flaggermus. Årsaken var at mennesket har en naturlig, underbevisst skrekkreaksjon på insekter.

- De kan være farlige, giftige, til og med dødelige, forklarer Deamer.

Han sier designerne ved Pixar benytter seg av forskningsresultater, men understreker at vitenskapen ikke er universell. Farger, blant annet, representerer forskjellige ting i ulike kulturer.

- I vesten brukes rødt som farevarsel, for eksempel på stoppskilt i trafikken. I andre kulturer betyr rødt hell, kjærlighet og lidenskap.

«Monsteruniversitetet»: Det var en utfordring å få skapt figurene til filmen. Foto: Pixar
«Monsteruniversitetet»: Det var en utfordring å få skapt figurene til filmen. Foto: Pixar Vis mer

Fordi Monsteruniversitetet er satt i fortiden, måtte også figurene tegnes yngre enn i originalen.

- Mennesket har anlegg for å ta vare på sine yngste. For å gjøre figurer «søte», infantiliserer vi trekkene deres og lager et slags babyutseende.

Det betyr blant annet store øyne, samt store hoder, i forhold til kroppen. Men først ble monstrene alt for barnslige. «De ser ikke ut som de er atten», konstaterte regissøren.

MONSTER-MUSE: Lindsay Lohan. Foto: Stella Pictures
MONSTER-MUSE: Lindsay Lohan. Foto: Stella Pictures Vis mer

Derfor tapetserte designerne kontorveggene med fotografier av barnestjerner som Lindsay Lohan, Macaulay Culkin og Selena Gomez.

- Vi gransket berømtheter som var blitt fotografert gjennom hele oppveksten, i forskjellig alder, for å fange nøyaktig de trekkene som preger attenårsalderen.
 
Populær nyskapning
Noen ganger fører testvisninger til at en populær figur får større plass i filmen. Dette skjedde med nyskapningen «Art», en lilla, langhåret hippie som studerer New age-filosofi på University of Fear. Han har en gigantisk munn, men fikk etter hvert runde tenner, fordi den spisse tanngarden hans ble for truende.

- Slikt gjelder også skygger. Skarpe skygger betyr fare, så vi pleier legge skarpere skygger i slemmere figurer, forklarer designeren Jason Deamer, før han innskyter:

- Jeg er veldig interessert i forskning, men jeg forsøker å følge hjertet, mer enn hjernen. Vitenskapen setter ord på det, mens vi følger egentlig bare magefølelsen.

MONSTER-MUSE: Selena Gomez. Foto: Stella Pictures
MONSTER-MUSE: Selena Gomez. Foto: Stella Pictures Vis mer