Barokk på hugget

Om Monica Hugget var kveldens omdreiningspunkt på Det Norske Kammerorkesters konsert i Universitetets aula i går kveld, så var det Dan Laurin som ble kveldens stjerne.

I hvert fall i første omgang, der han seilte inn på podiet med sin pleksiglassblokkfløyte i Telemann og åpenbart nøt all oppmerksomheten som ble både ham og instrumentet til del.

Det viste seg raskt at han fortjente hvert øyeblikk av den. Telemann er elegantieren blant barokkomponistene, så virtuos i linjeføringen og utsøkt i klangbehandlingen at mange ser på ham som dypest sett overflatisk.

Blendende

Dan Laurin for sin del gikk inn i musikken med alt hva den krever av avslappet og årvåken musisering, og med en utsøkt velklang som overgår hva jeg kan huske å ha hørt fra noen blokkfløyte på et podium.

Så blendende var framføringen at orkestersatsen, der Monica Hugget førte an på førstefiolin, nærmest fortonte seg som en selvfølge. Så elegant kan altså en orkesterleder med stilfølelse legge til rette for et verk der solisten er poenget.

Forrykende

Men hun tok sitt monn igjen, barokkspesialisten fra England, som aldri har sett på musikk som noe pent og pyntelig. Det ble tydelig allerede i åpningsverket, Johann Sebastian Bachs «Brandenburgerkonsert nr. 6» , der komponisten har skrellet all ytre prakt bort. Og slik spilte de ham også, klanglig innstilt på et nesten ugjennomtrengelig mellomleie, der alt står og faller på rytmisk puls og harmoniske kontraster.

Og de sto med glans, i en framføring som viste oss en annerledes og uvant Bach, før Monica Hugget kastet seg rundt i Bach på sitt mest briljante, «Brandenburgerkonsert nr. 4» , i dobbeltrollen som orkesterleder og solist, med Laurin og Hans Olav Gorset på blokkfløyter.

Det ble en forrykende framføring, med Det Norske Kammerorkester drillet etter noter i en sjelden forening av røft og raffinert.

Og den kulminerte i siste sats, der Hugget nesten fikk fela til å skjelve, intens som en jazzmusiker som tar sitt livs viktigste kor, i nøyaktig rett øyeblikk.

Da var det ikke noen tvil lenger, om hvem denne konserten dreide seg om.