Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Barrumpa klesreklame

Hennes & Mauritz lokker ungdom med nudistreklamer.

Fem reklamefilmer med vaskeekte nudister i hovedrollene skal friste 15 til 25-åringer til H&M-butikkene. Fra mandag blir de sendt på kino over hele landet og uka etter følger tv-reklamer.

- Det er ikke meningen å henvende oss til nudistiske kunder. Reklamen har en humoristisk vri rettet mot ungdom, sier markedskonsulent Randi Fosli i H&M.

Verdenspremieren er i Sverige i morgen, men en av filmene er allerede lagt ut på nettet. Der forsøker en aktivistgruppe å få nudistene til å kle på seg ved å slippe ned klær over nudistcampen.

De tyskproduserte filmene blir sendt over hele Europa, men i USA blir det ikke nakne rumpestumper på tv-skjermene.

- Vi er vel ikke de første journalistene som ringer i dag?

- Nei, det har vært et bra kjør. Akkurat nå driver TV2 og lager et innslag om nudistreklamen. Vi er fornøyde - det blir mye gratisreklame, fastslår Fosli til Dagbladet.no.

Produksjonsselskapet Acne har laget de fem filmene på 15 til 45 sekunder. De ble spilt inn på Mallorca med ekte nudister.

- Vi har laget reklamefilmer som vi selv ville hatt lyst til å se. De er laget på en annerledes måte med annerledes klipping. Det er en blanding av ulike stilarter, sier regissør Jesper Kouthoofd til Aftonbladet.

Reklamefilmen finner du på hjemmesida til liksom-aktivistgruppa.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media