Bassbossen

Kelis har innledet et forhold til basstromma.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Les ukas anmeldelser

CD: Moderne R&B er kjent for sine sterke kvinnfolk, og ingen er mer kledelig barka enn Harlem-jenta Kelis Rogers-Jones. Dama er ekspert i å gi det amerikanerne kaller the 411 - statusrapport - og hun gjør det helst gjennom singlene sine. Jeg-hater-deg -debutlåta «Caught Out There» (1999) landet med et brak, og viste at hun ikke lot seg pille på nesa. «Young, Fresh N\'New» beskrev hvordan musikken hennes skiller seg fra vassensoulsegmentet, og på «Milkshake» (2003) omtalte hun seg selv som den heiteste dama i musikkbransjen. Årets funky og Too Short-gjestende «Bossy» er heller ingen beskjeden sak: «I\'m bossy/I\'m the bitch y\'all love to hate/I\'m the chick that\'s raised the stake».

Gatesmart og elegant

Og hun har selvfølgelig hatt rett hele veien. Hun er den heiteste dama i musikkbransjen. Der sistealbumet «Tasty» var glitrende med alle sine slikkerifikserte synthbeats, spankulerer hun på «Kelis Was Here» vekk fra kiosken og ut på den grimete gata. Bassen ligger som ugjennomtrengelig asfalt på bunnen av lydbildet, for ikke å snakke om at Scott Storch, Shondrae «Bangladesh» Crawford, Raphael Saadiq og Cee-Lo har fylt skiva med gatesmarte og elegante produksjonsgrep.

Burde kuttes

Kelis er best når hun kombinerer sine tøsaktige tekster med kompromissløse beats, som på crunk-minimalistiske «Blindfold Me» og tidligere nevnte «Bossy». Hun setter stiletthælen rett i brystet på deg, vokalen smeller om kapp med skarptromma og rumpa får skikkelig lyst til å ta turen ut på dansegulvet. Balladene har derimot en litt lei tendens til å havne i den småmonotone bakevja. «Lil Star» er riktignok sørstatsfunky, men stjeler litt for mye av Eric Claptons «You Look Wonderful Tonight». Den musikkbransjekritiske «Circus» er også tøff i trynet, men ender i kjedelig rapsekvenser.

Og selv etter å ha lyttet til plata i ukevis, er det fortsatt flere spor som minner mer om synthsaus enn selvstendige låter.

Hvis «Kelis Was Here» hadde blitt kuttet fra 17 til 11 spor, hadde den vært helt strålende. Nå spriker den dessverre litt for mye.

NYTT NAVN: Etter at Kelis giftet seg med rapperen Nas i fjor, skiftet hun navn fra Kelis Richards til Kelis Richards-Jones. Det nye albumet hennes får terningkast fire i Dagbladet. Foto: Markus Klinko
NYTT NAVN: Etter at Kelis giftet seg med rapperen Nas i fjor, skiftet hun navn fra Kelis Richards til Kelis Richards-Jones. Det nye albumet hennes får terningkast fire i Dagbladet. Foto: Markus Klinko Vis mer

• Les ukas anmeldelser