- Båten har gått for Nintendo

Har vi ikke spillkonsoller om ti år?

TAPER NINTENDO TERRENG? Hva skjer med Nintendo, som ikke har satset på onlinetjenster, når resten av spillverdenen beveger seg online? Foto: AFP PHOTO / FILES / Yoshikazu TSUNO / Scanpix
TAPER NINTENDO TERRENG? Hva skjer med Nintendo, som ikke har satset på onlinetjenster, når resten av spillverdenen beveger seg online? Foto: AFP PHOTO / FILES / Yoshikazu TSUNO / ScanpixVis mer

Den amerikanske analytikeren Michael Pacther har i lang tid vært regnet som en av de mest inflytelsesrike «spåmennene» i spillbransjen. Både i en rekke intervjuer, men også i sitt eget nett-tv-show «Pach-Attack» snakker han om hva han tror vil skjer i bransjen framover.

Det var også temaet da han i går var på besøk i Oslo, i anledning Forbrukerrådets seminar om forbrukere og dataspill.

En av de mest markante påstandende Pachter kom med, var at vi i stor grad vil se spillmarkedet bevege seg over fra de fysiske boksene og maskinene vi har i hjemmene våre og over på nettet.

- Om ti år vil vi ikke ha spillmaskiner slik vi kjenner dem i dag, og pc-spilling i sin tradisjonelle form vil være dødt. Med dagens teknologiske utvikling, der du alltid er online, hva trenger vi da en ny konsoll til? Snart kan du kjøre alt du kan tenke deg via internett og inn i hjemmet ditt, sa Pachter.

Nettskyen Han trakk blant annet fram den ferske spilltjenesten OnLive. Foreløpige resultater fra USA viser at tjenesten, der man kan spille store, tunge dataspill direkte på OnLives servere, fungerer som lovet.

Nettopp dette med å spille i nettskyen - der all lagring og prosessering skjer utenfor hjemmet ditt - vil ifølge Pachter være en standard om ikke lenge.

- Det er så attraktivt for utviklerne med denne skyen, der du ikke har piratkopier, at vi kanskje ikke vil se flere konsollgenerasjoner etter at Sony, Microsoft og sikkert Nintendo lanserer sine neste maskiner - konsoller jeg ikke vet om vil lykkes. Akkurat som om nesten ingen har landlinje for telefon lenger, vil man ikke om 20 år ha en boks i hjemmet for å konsumere underholdning. De internettoppkoblede tvene vil være konsollene - og til tross for det vi ser med Kinect i dag, vil vi ha kontrollere koblet rett til disse, sa Pachter.

- Nintendo taper I denne utviklingen mot heldigitale spilløsninger, kunne Pachter tydelig peke ut en taper i det store spillet, nemlig Nintendo. Han mener at den manglende nettsatsingen fra Nintendos side kan få store følger:

- Jeg antar at av de 16 milliarder dollarne vi vil se i økning av digitalt spillsalg innen 2013, vil Nintendo bare ta én milliard av disse. De vil såvidt holde seg i pluss i denne perioden, i stor grad takket være den kommende 3DS, sa Pachter, og fortsatte:

- Nintendo er den store taperen. De er et glimrende innholdsselskap, men jeg tror ikke de skjønner at de har en blink på ryggen, og at alle er ute etter dem. Nintendo har «mistet det», båten har gått, og de setter neppe særlig stor pris på veien industrien går, sier Pachter.

Japansk selskap Mye av grunnen til at det er blitt slik, mener Pachter kan være fordi Nintendo er et japansk selskap:

- Nintendo vil ikke investere i noe de ikke tjener penger på fra første stund. Det skyldes i stor grad at de er japanske. Japanske selskaper er rett og slett ikke like opptatt sosiale tjenester, noe de anser som en vestlig greie. Nintendo ser på seg selv som et hardwareselskap, som også lager bra software. Det gjør også Sony - også de japanske - og det er derfor de ikke tjener penger på nett. Microsoft brukte en milliard dollar på å utvikle Xbox Live, selv før tjenesten var slått på. Sony satset ikke på nett før de merket at Microsoft sparket dem i rumpa, og lanserte da PSN som en gratistjeneste for å ha noe å konkurrere med. Men det gjorde det også vanskelig for dem å tjene penger på det, sa Pachter.

Selv om Pachter mener at spillindustrien samlet sett vil se en enorm økonomisk vekst de neste årene, mener han også at fremtiden ikke er like lys for alle av dagens selskaper som lever av spillutvikling:

- De store selskapene som EA og Activision vil bli større, mens mindre selskaper som Eidos og Midway allerede er på vei til å forsvinne - i tillegg til at aktører som Facebook, Google og sosiale spillutviklere som Zynga («Farmville») vil dominere. De store selskapene har råd til storproduksjoner og oppfølgere av disse, og kan samtidig dra materialet sitt over på nett, sosiale tjenester og mobil - og etterhvert også egne tjenester. I et slikt marked er det ikke rom for selskaper som ikke kan dominere.

SPÅR OM SPILLFREMTIDEN: Analytikeren Michael Pachter var på Oslo-besøk i går. Foto: SNORRE BRYNE
SPÅR OM SPILLFREMTIDEN: Analytikeren Michael Pachter var på Oslo-besøk i går. Foto: SNORRE BRYNE Vis mer