HOT I UTLANDET: Gardar Eide Einarsson er bare 34 år, men har allerede rukket å bli en «kjendis» i kunstmarkedet. Kunsten hans kjøpes inn av de største samlerne - og av Pamela Anderson (innfeldt) Foto: Øistein Norum Monsen/Scanpix
HOT I UTLANDET: Gardar Eide Einarsson er bare 34 år, men har allerede rukket å bli en «kjendis» i kunstmarkedet. Kunsten hans kjøpes inn av de største samlerne - og av Pamela Anderson (innfeldt) Foto: Øistein Norum Monsen/ScanpixVis mer

«Baywatch»-Pamela falt for norske Gardar

Gardar Eide Einarsson er Norges nye kunststjerne.

||| 34-åringen gjør stor internasjonal suksess med samtidskunsten sin — også blant amerikanske kjendiser.

Den tidligere «Baywatch»-stjerna Pamela Anderson er kjent for helt andre ting enn samtidskunst, men falt pladask for en lysskulptur signert Gardar Eide Einarsson.

- Hun har visst en ganske ok kunstsamling også, sier kunstneren og smiler.

Dagbladet møter ham på Astrup Fearnley Museet i Oslo. Fra torsdag kan det norske publikummet selv studere verkene som har gjort Einarsson berømt.

Flere kjendiser
Pamela er ikke den eneste kjendisen på lista over fans, der er også «Spider-Man»-skuespiller Tobey Maguire og Dior-designer Hedi Slimane.

- Betyr det noe at kjendisene kjøper kunsten din?

- Egentlig ikke. Pamela er en morsom anekdote om en uventet side ved henne. Men det viktigste er at jeg blir kjøpt inn av en større, god samling som kan vise fram kunsten min.

De store samlerne og galleriene vil virkelig ha Gardar Eide Einarsson. Astrup Fearnley Museet i Oslo har kjøpt inn 13 av verkene hans. Et annet eksempel er Frank Cohen Collection, en av de største samtidssamlingene i Storbritannia, som har flere verk.

Denne våren blir kunstneren også godt synlig på den toneangivende biennalen i Sydney, Australia. Her får han en egen øy å boltre seg på med et prosjekt om flagg.

Alle kjenner Gardar
- Du blir stolt når du kommer til utlandet og hører om Gardar. Alle kjenner ham over hele verden, sier Rolf Hoff, den norske kunstsamleren som vært en viktig støttespiller for kunstneren.

Hoff har tidligere sagt til Dagbladet at Einarssons kunst stiger med 25 prosent i verdi hvert år. Dette var før finanskrisa, men Einarsson tilhører dem som ikke ble så hardt rammet av krisa.

- Jeg hadde kanskje litt flaks, men det har nok også sammenheng med at vi ikke hadde skrudd opp prisene da markedet stupte, sier kunstneren selv.

Kunstmarkedet er på vei tilbake til gamle høyder, og nylig ble alt av Einarsson revet bort på salgsutstillinga til Team Gallery i New York.

- Hvordan føles det å være en superstjerne?

- He-he. Det finnes ikke superstjerner i samtidskunsten. Selv Jeff Koons trenger ikke å gå med mørke solbriller.

- Blir du rik av kunsten din?

- Jeg vil ikke påstå det.

Rocka stil
Gardar Eide Einarsson har en rocka stil med kroppen full av store tatoveringer. Det passer godt til kunsten hans, som ofte handler om å referere til kjente symboler for vestlig (sub) kultur, som graffiti, tegneserier, kriminelle — og tøffe filmer.

I den norgesaktuelle utstillingen «Power Has a Fragrance» viser han blant annet en gigantisk, roterende lysskulptur av ødelagte neonlysbokstaver som stråler: «JESUS SAVES». Inspirasjonen er fra Clint Eastwoods «Dirty Harry», der filmens «bad guy» skyter i stykker skiltet.

- Et bilde på den ultimate ondskap, sier Einarsson.

Kunstneren får mye skryt, men har også fått skyllebøtter fra enkelte norske kritikere. De mener verkene mangler kunstneriske kvaliteter, at de er «hverdagsobjekter».

Einarsson trekker på skuldrene av dette.

- Jeg er opptatt av det narrative i objektene rundt meg. Mange av verkene mine forholder seg til kunsttradisjoner, men langt fra alt gjør det. Du kan også se verkene mine uten noen spesiell kunstbakgrunn.

Han jobber konstant med nye prosjekter basert på kjente historier, og har et kortfilmprosjekt om Lee Harvey Oswald på trappene. Til å spille president John F. Kennedys antatte drapsmann, har Einarsson hentet inn den amerikanske skuespilleren Leo Fitzpatrick, som han kjenner fra New York.

- Jeg spinner videre på en historie om en påstått samtale mellom Oswald og mannen som drepte ham, Jack Ruby, sier Einarsson.

Amerikansk kultur står sentralt i det meste av kunsten hans. Selv har han nå bodd 11 år i USA, og han har ingen planer om å vende hjem.

- Kunstmiljøet i Norge er ganske «tight». Det er godt å ha en viss avstand til det, og ikke bry seg for mye, sier kunstneren.

FRA «DIRTY HARRY»: I den norgesaktuelle utstillingen «Power Has a Fragrance» viser Gardar Eide Einarsson blant annet en gigantisk, roterende lysskulptur av ødelagte neonlysbokstaver. Inspirasjonen er fra Clint Eastwoods «Dirty Harry», der filmens «bad guy» skyter i stykker skiltet. Foto: Øistein Norum Monsen
FRA «DIRTY HARRY»: I den norgesaktuelle utstillingen «Power Has a Fragrance» viser Gardar Eide Einarsson blant annet en gigantisk, roterende lysskulptur av ødelagte neonlysbokstaver. Inspirasjonen er fra Clint Eastwoods «Dirty Harry», der filmens «bad guy» skyter i stykker skiltet. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer