Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TV: «Stjernekamp» (NRK)

Beate ute av «Stjernekamp»

Vi anmeldte låt for låt.

KLARE FOR HARDROCK: Beate Lech måtte forlate kveldens «Stjernekamp», etter så forskjellige sjangrer som hardrock og salmer. Alle foto: Julia Marie Naglestad / NRK
KLARE FOR HARDROCK: Beate Lech måtte forlate kveldens «Stjernekamp», etter så forskjellige sjangrer som hardrock og salmer. Alle foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer

Fem artister er blitt fire etter at så vidt forskjellige temaer som hardrock og salmer var unnagjort i kveld, med henholdsvis Ronni Le Tekrø (56 år i dag) og Helene Bøksle som mentorer og ekspertdommere. Her er dommen fra vår anmelder:

Kim Rysstad: «The Number of the Beast» (Iron Maiden)

Stort lenger unna et «beist» enn Kim kommer du vel ikke, men klarer den sindige setesdølen å mane det fram på scenen i kveld?

Beate ute av «Stjernekamp»

Kim har hatt en jevn kurve på høyt nivå, og viser igjen at han har evnen til å stille om. Litt surt her og der og litt tungt å få med seg alle ordene, men du verden som han prøver - og kaster seg ut i det. Det blir kanskje i overkant mye pes, men han skal få mye for energien og viljen til å bli det beistet. «Et håpløst utgangspunkt», som Ronni sier, fikset dette greit.

Og tallet? Det er selvfølgelig 666!

Adrian Jørgensen: «Smoke on the Water» (Deep Purple)

Denne låten er en gjenganger når tidenes beste gitarriff kåres.

Beate ute av «Stjernekamp»

Et tøft gjenhør for en som opplevde Ian Gillan i Adrians rolle i Njårdhallen i 1972. Adrian henter fram sin Gillan og mestrer dette. Du kan se at dette er en sjanger han digger, sjøl om den ikke er hans i utgangspunktet. Det er en enklere låt å synge enn Kims, men Adrian viser at han er på en riktigere hylle enn han har vært tidligere i konkurransen.

Bilal Saab: «Still Waiting» (Sum 41)

Kanadiske Sum 41 er de minst kjente her, et band som er mer punk enn hardrock og derfor kanskje ikke burde vært representert her.

Beate ute av «Stjernekamp»

Uansett - her går det litt over styr for både vokalist og gitarist. Bilal synger surt i starten, og sjøl om han henter seg inn blir dette hard jobbing helt til mål. Det er ikke en låt der du forventer mye variasjon i uttrykket (!), men det koker altså litt over. Men han skal ha for innsatsen, Bilal går «all in» i alt han gjør.

Sondre Mulongo Nystrøm: «Purple Haze» (Jimi Hendrix)

Oj, her skal man ikke ha for mye ærefrykt. Sondre gir seg i kast med en av de virkelig store rockelåtene.

Beate ute av «Stjernekamp»

Å hoppe etter Jimi er selvfølgelig en livsfarlig øvelse, og Sindre er ikke i nærheten av å hente fram opphavsmannens kule fandenivoldskhet. Det blir en grei gjennomføring, men ikke overbevisende nok. Du må mene det du synger, Sondre.

Beate S. Lech: «Highway Star» (Deep Purple)

Kveldens andre fra Deep Purple fra samme album, «Machine Head» fra 1972 - et tøft låtvalg av Beate med mye gitar.

Beate ute av «Stjernekamp»

Hun skal ha for at også hun går «all in», og hun bruker stemmen for alt den er verdt. Og det er ikke lite. Hun synger fantastisk, og når høyt, men det er ikke sikkert det er dette hun skal bruke stemmen til. Men Beate er eneste kvinne i flokken, så jeg håper uansett hun går videre.

Kim Rysstad: «Lær meg å kjenne dine veie»

Litt av noen kontraster her, men det er også sånn man skiller i en konkurranse som dette.

Beate ute av «Stjernekamp»

Dette er den sjangeren som er nærmest Kims komfortsone. Derfor kunne jeg ønsket at han valgte en salme som ga ham større utfordringer enn dette. Det er ingen ting å si på selve framføringa, men han kan atskillig bedre enn dette og burde fått vist det fram enda bedre. Vakkert, men litt pregløst.

Adrian Jørgensen: «Gje meg handa di, ven»

Sondre Bratland har satt tekst til en irsk folketone.

Beate ute av «Stjernekamp»

Selvtilliten fra den forrige låten ser ut til å være borte, for her hører vi en nervøs Adrian. Stemmen dirrer, og det går ut over framføringa. Det er en salme som betyr mye for ham, og det høres. Han synger til bestemoren sin. Adrian har innlevelsen, men ikke tryggheten i sangen og framføringa.

Bilal Saab: «Velsigna du dag over fjordan» («Nordnorsk julesalme»)

Selvfølgelig måtte Bilal velge Trygve Hoffs klassiske julesalme fra nordaførr.

Beate ute av «Stjernekamp»

Du hører at den betyr mye for ham, det er hele Nord-Norges salme. Bilal har den tryggheten Adrian manglet, og framfører sangen prikkfritt. Han har en stemme som passer til det meste, men som er midt i blinken i denne sjangeren. I stiveste laget, men dette er ikke en salme - eller en sjanger - som innbyr til krumspring. Meget godt gjennomført!

Sondre Mulongo Nystrøm: «Blott en dag»

En salme svært mange kjenner. Sondre er i overkant forsiktig og defensiv i starten, men finner formen når han kan heve stemmen et hakk.

Beate ute av «Stjernekamp»

Det er en nydelig salme, men Sondre finner ikke helt seg sjøl her. Han synger greit, men kunne lagt enda mer av seg sjøl i framføringa. Han er absolutt i stand til det.

Samtidig har han også en trygghet som vinner over nervøsiteten.

Beate S. Lech: «Mitt hjerte alltid vanker»

Julestemningen setter inn for alvor. Hans A. Brorson er en av de store salmedikterne, og denne er spilt inn av både Sissel og Carola og en rekke andre artister.

Beate ute av «Stjernekamp»

Her er Beate innafor komfortsonen, og salmen har fått et mørkt og litt tungt arrangement som kler henne godt. I motsetning til de andre gjør hun noe mer ut av salmen og tar seg også noen friheter. Akkurat det er befriende, men det blir også i overkant trygt.

Neste lørdag er det opera/klassisk og disco med Kringkastingsorkesteret (KORK).

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media