Beatles-katalogen åpnet for reklamebruk

Hele backkatalogen til The Beatles åpnes nå opp for bruk i reklamefilmer – forutsatt at låtene nyinnspilles med andre artister.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Dette er første gang Beatles-låtene kan bli tatt i bruk for å selge varer og tjenester.

Det amerikanske storselskapet Procter & Gamble var først ut, og brukte i fjor «All You Need Is Love» i en bleiereklame for bleiemerket Luvs i USA – men gjort på en parodisk måte, med tittelen skrevet om til «All You Need Is Luvs».

Nå står flere i kø.

Retten til 259 sanger signert John Lennon og Paul McCartney innehas av Sony/ATV Music Publishing, som kan tjene stort på salget – 20 år etter at Beatles saksøkte Nike for 7,5 millioner pund for uautorisert bruk av «Revolution».

Rettighetshaverne åpner nå også for andre artister å bruke Beatles-sangene i egne versjoner på plateutgivelser. Blant annet vil rapkollektivet Wu-Tang Clan bruke George Harrisons «While My Guitar Gently Weeps» akkompagnert av sine egne, kompromissløse tekster. Ja Rule kjører inn «Eleanor Rigby» på låten «Judas».

Ifølge bransjebladet Billboard signaliserer dette kanskje en ny holdning til hvordan Beatles-arven forvaltes. Sony/ATV-sjef Martin Bandier sier til Billboard at han er svært positiv til å lisensiere Beatles-sanger ut til ting man tidligere ikke har åpnet for – «under visse omstendigheter».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer