Beck snakker om sine visjoner i nytt intervju

Tøyer grensene og mulighetene for albumet.

(Dagbladet.no): Beck, den Beck. Han mente aldri at «Guero» skulle være et 13 spors album slik han med hjelp av produsentene Dust Brothers slapp det i 2005.

Derfor ble sangene lekket ut til forskjellige tidspunkter og i forskjellige former. Et år før offisiell platelansering fantes det delvis tilgjengelig på nett, ett år etter offisiell platelansering kom deluxeutgaven/dvd-en med sju ekstra spor, surroundlyd og en interaktiv kunstvideo. Til slutt kom «Guerolito», med remikser av blant annet Boards of Canada. Ekstra andre versjoner av de forskjellige sangene finnes i tillegg i fansens elektroniske arkiver rundt forbi.

Det Beck ville med det hele, var å lage et uendelig album, skal vi tro Wired. En Guero-syklus, et musikalsk portrett av Beck i tida 2003-2005, men i evig utvikling, et album som skapes av artisten og publikummet sammen.

Nå gjør han det igjen. Med sitt nye album, «The Information», som ventes 2. oktober.

- Det er så mange dimensjoner for hva et album kan være for tida. Musikere kan og burde nærme seg det å lage et album som en mulighet til å lage en serie av utgaver, en som er visuell, en som har alternative versjoner, og en som lytterne kan delta i eller arrangere og forandre. Det er på tide at albumet omfavner teknologien, sier Beck i et intervju med musikkmagasinet.

Vil la folk mikse selv

Wired spør om det ikke bare handler om å pakke inn produktet i flere former for å selge mer.

- Det er vel en del av det, men for meg handler det mer om å gi folk nye måter å oppleve musikken på. Det er så mange måter å integrere teknologi i musikk - jeg kan ikke vente med å se hvordan mulighetene ender opp med å bli brukt.

GÅR NYE VEIER: Beck liker det elektroniske formatet, selv om han også blir nostalgisk for LP-formatet. Og kassetten, som sett på t-skjorta hans. Foto: UNIVERSAL
GÅR NYE VEIER: Beck liker det elektroniske formatet, selv om han også blir nostalgisk for LP-formatet. Og kassetten, som sett på t-skjorta hans. Foto: UNIVERSAL Vis mer

- Jeg ville elske å gi ut et album slik at du kan redigere og mikse sporene direkte i iTunes. Vi gjorde et remiksprosjekt på en nettside for noen år siden der vi la ut alle sporene til en sang og lot folk lage sine egne versjoner. Det var noe virkelig inspirerende ved variasjonen og kvaliteten ved musikken folk ga tilbake. I en ideell verden ville jeg like å finne en måte der jeg lot folk virkelig jobbe med/påvirke (engelsk: interact) albumene jeg legger ut - ikke bare remikse sangene, men kanskje spille dem som et videospill.

Beck forteller at coverkunsten og all «pynten» som kommer med album alltid har vært viktig for ham.

- Jeg er et av disse menneskene som trenger en visuell krykke til musikken, forteller han, bare uker etter at han holdt konsert på Øyafestivalen i Oslo. I tillegg til fullt band holdt fire-fem dukkeartister et imponerende liveshow, som samtidig ble videooverført på en skjerm bak scenen. Også på den originale nettsida hans er det tydelig at den visuelle kunsten er viktig.

- Men de tingene blir devaluert for tida, siden så mange mennesker hører musikken på datamaskinene. Jeg har lekt med ideen om å erstatte coverkunsten med levende grafikk som popper opp på maskinen din når du spiller sangene derfra, sier han.

«The Information» slippes med et blankt coverblad og mer enn hundre små klistremerker slik at kjøperen kan lage sitt eget cover.

Benytter YouTube

- Blir du noen gang nostalgisk for det gamle albumet, LP-formatet og alt det der, spør Wired.

- Klart det. Jeg er litt av en tradisjonalist og er øm for et album med bare en standard side A og side B. Men det er rett og slett mer plass til informasjon i digiale medier, og det ville være tullete å ikke benytte seg av det.

Beck vil blant annet lage en versjon av plata som folk skal ha mulighet til å se på nettsider som YouTube. Ja, han sier se.

- Vi har filmet en serie lavbudsjetts-, hjemmelagde videoer til alle sangene på palta. Vi skaffet en rekke kameraer og en hundre dollars mikser fra eBay og skjøt 15 tøysete, improviserte videoer. Vi inviterte venner og familie inn i studioet slik at de kunne være del av det. Svigermoren min hadde ansvaret for lyset, sønnen min og niesene og nevøene mine løper rundt og spiller gale. Akkurat nå setter vi videoene sammen med ideen om å lage en visuell versjon av plata til nettet. Jeg er kjempenysgjerrig på å se hvordan videoene vil bidra til opplevelsen av å lytte til albumet. Eller kanskje vil de trekke oppmerksomhet vekk fra opplevelsen. Det ville være morsomt.

Han har ikke noe imot å dele vidoene på nettet.

- Ikke i det hele tatt. Ideen om å lage videoer er jo å få dem ut der slik at folk kan se dem, sier han.

Wired spør også om prosjektene er Becks egne ideer.

- Ja, de fleste av dem. Jeg har en ganske sterk kunstbakgrunn (moren var med i kunstmiljøet rundt Andy Warhol i Los Angeles mens bestefaren Al Hansen var viktig i Fluxus-bevegelsen, som ble Yoko Onos kunstnerkrets, les mer på Allmusic.com). Det at jeg får laget disse forlengelsene til musikken er min måte å vise at jeg setter pris på kunstverdenen, forteller han.

Les og se mer:

SPILTE PÅ ØYA: 12. oktober spilte Beck den siste konserten i Middelalderparken i Oslo. <a href=\'http://www.dagbladet.no/kultur/2006/08/13/473744.html\'>Solid Beck</a> skrev Dagbladet om konserten.