Bedre enn fryktet

Ingen grunn for Madonna til å si opp sin vanlige jobb.

FILM: Etter mange pinlige forsøk foran kamera, forsøker Madonna seg nå som regissør. «Filth and Wisdom» er ingen stor film, men det gir den seg heller aldri ut for å være. Og takk for det.

Møkkete

Andrly, Holly og Juliette deler leilighet. De drømmer om å bli henholdsvis rockestjerne, nødhjelpsarbeider og ballettdanser, men tjener til livets opphold ved å ta mer eller mindre bedritne jobber. I løpet av 80 minutter erfarer de at hvis en vil nå sine mål, må en ikke være redd for å bli møkkete på hendene. Eller som Andrly sier rett i kamera: Veien til suksess er brulagt med ydmykelse. Det er altså ingen fare for at filmens budskap skulle gå noen hus forbi.

Sjarm

Det er noen pinlige scener, noen hjelpeløse dialoger og iblant en skrikende mangel på komisk timing. Regidebutanten har også et stykke igjen før hun blir en god personinstruktør. Spesielt blir det tydelig i de mer alvorlige scenene. Men filmen inneholder også noen morsomme sekvenser, noen fine observasjoner - og best av alt, noen sjarmerende og snurrige figurer. Den som kommer best fra det er hovedrolleinnehaver Eugene Hutz, som er kjent i visse kretser fra sigøynerpunktbandet Gogol Bordello. Han har en sjarm og utstråling som hever seg ganske høyt over materialet, og hadde fortjent et bedre manus.

Banalt

«Filth and Wisdom» byr på hverdagsfilosofi på skoledagboknivå og en naiv, infantil holdning til verden en vanligvis finner hos debutanter som er 20 år yngre enn Madonna. Minst. Men i motsetning til mange debutarbeider fra yngre regissører, er denne heldigvis verken plagsomt pretensiøs eller ambisiøs. Filmen er pepret med enkle visdomsord som at godt humør er minst like smittsomt som dårlig, og at siden vi alle er i samme båt, er det lurt å samarbeide om å holde den flytende. Det er banalt - vær sikker - og kunne vært sakset direkte fra en av superstjernes svært moralske barnebøker. Men det er like fullt sannheter vi ikke kommer utenom.

«Filth and Wisdom» avslører ikke noe et stort, nytt regitalent. Men Madonna - med noen få, hederlige unntak - gjør seg absolutt bedre bak filmkamera, enn foran. For alt det måtte være verdt.