Valg 2019: Bompenger

Bedre framkommelighet

Bompenger reduserer trafikken og øker dermed framkommeligheten. Dette bidrar til bedre trafikkavvikling og dermed en samfunnsøkonomisk gevinst.

Fredrikstad 20180911. Aksjonsleder Kirsti Nelvik Antonsen (th) leder aksjonen mot bompenger.Tirsdag kveld var det markering mot bompengeringen rundt Fredrikstad. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Fredrikstad 20180911. Aksjonsleder Kirsti Nelvik Antonsen (th) leder aksjonen mot bompenger.Tirsdag kveld var det markering mot bompengeringen rundt Fredrikstad. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer
Meninger
Kjell Werner Johansen
Kjell Werner Johansen Vis mer

Bompenger som finansieringsform for nye veier – ofte knyttet til nye bruer og tunneler, har lange tradisjoner i Norge. Praksis har vært å opprette et selskap som låner penger for å finansiere veien, gjerne i spleiselag med myndighetene for så å betale ned gjelda med bompenger.

Siden 1980-tallet har bomringer i byene finansiert vei- og kollektivtiltak, og er nå også et verktøy for å styre trafikken gjennom tids- og miljødifferensierte takster. Prinsippet om at de som betaler skal ha direkte nytte av det pengene brukes til, ble forlatt for byenes del fra 2017.

Oslo 20190501. Paroler i toget i Drammen 1 mai. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Oslo 20190501. Paroler i toget i Drammen 1 mai. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Vis mer

I et overordnet perspektiv er det viktig å skille mellom bompenger i byer og utenfor. Når man bompengefinansierer en ny vei i distriktene hvor det ikke er køer, fører det til at den nye veien får mindre trafikk enn den ville fått om det var gratis å kjøre. Den nye infrastrukturen blir dårligere utnyttet enn den kunne vært og det representerer et samfunnsøkonomisk tap.

I byene, hvor veisystemet ofte er overbelastet, er det ofte motsatt. Bompenger bidrar til å redusere trafikken og dermed øke framkommeligheten. Dette bidrar til bedre trafikkavvikling og dermed en samfunnsøkonomisk gevinst.

Så finnes det selvfølgelig varianter av dette avhengig av de faktiske forholdene. Og ethvert tiltak har bivirkninger og nyanser som ofte trekkes fram i den politiske debatten, det være seg fordelingsvirkninger, hva kan pengene som samles inn brukes til, hvor mye er det rimelig at trafikantene skal betale etc.

Det er fortsatt slik at bompengefinansiering skal vedtas både lokalt i kommune og fylke og sentralt i Stortinget.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.