Debatt: KIima

Bedre miljø med lavere skatter

Framtida er ikke så dyster som mange vil ha det til.

RENE STRENDER: - I Oslo går Frp til valg på rene fjorder, ren luft og rent vann, skriver artikkelforfatteren, som mener det også er rom for optimisme i klimadebatten.. Foto: NTB Scanpix
RENE STRENDER: - I Oslo går Frp til valg på rene fjorder, ren luft og rent vann, skriver artikkelforfatteren, som mener det også er rom for optimisme i klimadebatten.. Foto: NTB ScanpixVis mer
Meninger

Olaf H. Thommessen skriver 28.04 at Norge trenger politikere som kan ta «vanskelige valg» for å «redde verden». Klimadystopiere skal ikke få blankofullmakt til å innføre nye skatter og avgifter i klimaets navn. Det gjelder spesielt hvis man ikke er villig til å se på resultatene av gårsdagens politikk før man iverksetter nye tiltak.

BYSTYREKANDIDAT: Johan N. Hertzberg.
BYSTYREKANDIDAT: Johan N. Hertzberg. Vis mer

La det først ikke være noen tvil om at verden står ovenfor enorme miljøutfordringer. I 2050 er det antatt at det er mer plast enn fisk i havet. Verdens korallrev dør ut og Norges isbreer kan smelte bort innen 80 år. Det er lett å forstå hvorfor titusener av norske elever skulker skolen og tar til gatene. Det mangler ikke på vitenskapelig begrunnede spådommer om framtida.

Likevel er det grunn til optimisme som ikke kommer tydelig fram i debatten. Norsk utslipp av klimagasser har årlig blitt redusert med om lag en million tonn CO2-ekvivalenter siden 2016. Norge har hatt en befolkningsvekst på rundt 25 prosent siden 1990, likevel har det samlede norske utslippet bare økt med marginale tre prosent i samme periode. Vi må tilbake til 1996 for å finne like lavt utslipp som i dag. Regjeringens omstilling er i full gang.

I transportnæringen ser det tilsvarende lyst ut. I 2007 var gjennomsnittlig utslipp fra biler i Europa på 163 gram CO2 per kilometer. I 2017 slapp snittet på norske biler ut bare 83,6 gram CO2 per kilometer. Selv om det har blitt flere personbiler i Norge, så går utslippene ned. Fremskrittspartiets politikk med å redusere bilavgiftene slik at nye, miljøvennlige biler blir billigere fungerer. Tiltak som flere bomstasjoner, rushtidsavgifter og bilfritt sentrum i Oslo har derimot liten effekt på lokalmiljøet, men stor påvirkning på lommebøkene til folk.

I Oslo går Frp til valg på rene fjorder, ren luft og rent vann. Det ønsker vi å få til gjennom å rense fjorden for plast, fjerne svevestøv gjennom økt bruk av veivask og gi tilskudd til de som bytter ut vedovner. Thommessen etterlyser voksenstemmer i miljødebatten. Vi i Frp tar mer enn gjerne debatten, for framtida er ikke like dystopisk som mange skal ha det til.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.