Illustrasjonsfoto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
Illustrasjonsfoto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

Bedre oppfølging fra Nav

Vi må jobbe for at folk havner på rett sted i velferdssystemet vårt, slik at de kan få riktig og tettere hjelp.

Meninger

Den 18.1. kritiserer LOs Peggy Følsvik et forslag i Høyres programprosess, som fikk god omtale av Dagbladets leder. Målet er at Navs brukere får riktig og bedre hjelp.

La meg gå gjennom Følsviks innvendinger.

Det første: Følsvik skriver at flere må få tett individuell oppfølging. Jeg er enig.

Det andre: Følsvik mener man ikke får flere i jobb ved «slå sammen to trygdeytelser til én». Slik forenkling av forslaget tjener ingen. Strukturen på dagens trygdesystem er problematisk. Vi mener en endring gjør at flere får tilpasset hjelp.

Det tredje: Følsvik mener vi må reversere endringene i dagpengeregelverket. Men det handler om innretningen på ytelsen - ikke om ytelsens generelle nivå. Utvalget har foreslått å heve ytelsen slik at den blir harmonisert med andre trygdeytelser.

Det fjerde: Følsvik mener det er for lite ressurser til oppfølging av dem som står utenfor. Det er jeg enig i. For mange på arbeidsavklaringspenger hører fra Nav én gang i året. Vi må jobbe for at folk havner på rett sted i velferdssystemet vårt, slik at de kan få riktig og tettere hjelp.

Det femte: Følsvik skriver det vil være gambling å overlate mer ansvar for unge til kommunene. Det er jeg ikke enig i. Forskning tyder på at unge vil kunne få bedre oppfølging av kommunen enn de gjør i dag på AAP. I tillegg vet vi at en del unge ikke sitter igjen med noe etter å ha vært på AAP. For dem er kommunen eneste løsning. Da er det bedre at kommunen gir sin oppfølging med en gang.

Jeg håper på gode samtaler med LO om temaet. Systemet må forenkles. Brukere må få bedre oppfølging. Vi må gi Nav-ansatte rom til å gjøre jobben sin.

Det er standpunkter jeg tror Høyre og LO deler.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook