Befruktede eggs menneskeverd

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

GENTEKNOLOGI: I Dagbladet 8. juni påstår min filosofikollega Jens Saugstad at «påstanden om at befruktede egg er formål i seg selv - har menneskeverd - er omtrent like kontraintuitiv som at mor Nille er en sten.»Saugstad er Kant-forsker. En av verdens mest kjente Kant-forskere er professor Otfried Höffe. I boken Medizin ohne Ethik? (2002) skriver han om terapeutisk kloning. Slik kloning innebærer at man tar livet av et befruktet egg. Dette, hevder Höffe, er «klart en instrumentalisering av menneskelivet». Sagt med andre ord: Det befruktede egget brukes som et rent middel. Videre mener han, med utgangspunkt i Kants moralfilosofi, at befruktede egg «er i en elementær forstand frie og selvlovgivende». Dermed har de menneskeverd.

SPØRSMÅLET ER ikke her hvem som har rett - hva nå det skulle bety i filosofien. Poenget er at høyst oppegående filosofer akkurat som «Lønning synes altså å mene at befruktede egg åpenbart har menneskeverd», som Saugstad formulerer det. Så mor Nille-analogien må han dra lenger på landet med. Jeg tar da forbehold om at også Höffe viser en «svak etisk forståelse» og snubler i en «moralfilosofisk misforståelse», og dermed ender opp med en «forvirret motstand», for å låne tre underholdende retoriske uttrykk fra Saugstad.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.