Behold eksamen

SKOLE: I Dagbladet 17. mars kan vi lese at Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell vil sette i gang et prøveprosjekt der elevene selv skal få velge om de vil ha eksamen eller ikke. De får støtte av Elevorganisasjonen som mener eksamensordningen er en gammeldags og utdatert vurderingsform.

Det overrasker ikke at koseskolens fremste forkjemper, statsråd Solhjell, vil prøve å ødelegge den avsluttende eksamen for elevene. Mer overrasket er jeg over at Elevorganisasjonen går i samme fella. Det er ikke i elevenes interesse å fjerne en av de viktigste mulighetene elevene har til en objektiv anledning til å forbedre karaktergrunnlaget sitt.

Fremskrittspartiet mener at objektive kriterier og en avsluttende prøve med ekstern sensur er en god måte å sikre at alle elever blir behandlet likt. Eksamen er i dag det eneste virkemiddelet for fullstendig likebehandling av elever, og det beste virkemiddelet for å måle prestasjonene til elevene. Eksamen er et gode for skolene som kan få målt kvaliteten på undervisningen, og ikke minst for elevene som blir bedømt rettferdig uavhengig av trynefaktor.

Vurderingspraksisen i norsk skole kan selvfølgelig bli bedre, og det gjelder også eksamen. Det er viktig for elevene at man kan bruke metoder som for eksempel mappeevaluering i løpet av skoleåret, og det er viktig at elevene får tilbakemeldinger fra undervisningspersonellet slik at de når læringsmålene i læreplanen og at de vet hva kravene vil være på eksamen. Imidlertid løser man ikke utfordringene med mangelfull vurderingspraksis og dårlige resultater ved å fjerne eksamen.

Problemene i norsk skole ligger ikke i den avsluttende prøven, men hva som skjer ellers i skoleåret.