Debatt: Bompengeprotester

Behovet for veier og kollektivsatsing er prekært

I by etter by faller nå skjøre kompromisser som dominobrikker. Situasjonen er fortvilende.

FORSINKELSER: Med et strammere statsfinansielt handlingsrom framover, er det helt utenkelig at myndighetene kan kompensere for bortfall av bompenger. Konsekvensen blir store forsinkelser i forbedringer og færre realiserte prosjekter, skriver innsenderen. Foto: NTB scanpix
FORSINKELSER: Med et strammere statsfinansielt handlingsrom framover, er det helt utenkelig at myndighetene kan kompensere for bortfall av bompenger. Konsekvensen blir store forsinkelser i forbedringer og færre realiserte prosjekter, skriver innsenderen. Foto: NTB scanpixVis mer
Meninger

Bomringer rammer folk ulikt på bakgrunn av bosted og inntekt. At det skaper frustrasjon er forståelig. Det kan likevel ikke bety at politikerne stopper å bygge veier og tunneler, eller stopper en høyst nødvendig kollektivsatsing.

La oss være ærlige: Bompenger står ikke øverst på ønskelista hos noen, heller ikke bedriftene. Men en ting er sikkert, vi vet at det er få saker som skaper større engasjement landet rundt, enn behovet for bedre samferdsel.

NHO var glade da Stortinget for et år siden vedtok en ambisiøs Nasjonal transportplan der det skal brukes om lag 1000 milliarder kroner fram mot 2030 på samferdsel.

For næringslivet handler det om å redusere transportkostnader, sikre bedre framkommelighet og forutsigbarhet, skape større bo- og arbeidsmarkedsregioner, og binde landet sammen. Næringslivet har derfor akseptert moderat bruk av brukerbetaling for å realisere viktige prosjekter.

Situasjonen som har oppstått nå er fortvilende. I by etter by faller skjøre kompromisser som dominobrikker. En ulmende misnøye med finansiering av de større byenes utfordringer med transport og framkommelighet har slått ut i full fyr.

Byvekst- og bymiljøavtalene har vært hovedgrepet i myndighetenes arbeid med å løse kø og bedre luftkvaliteten i de største byområdene. Avtalene sikrer plikter og rettigheter mellom stat og kommune, bidrar til å samordne areal- og transportpolitikken, og skal gi bedre byutvikling, bedre klima og et bedre transporttilbud.

Konsekvensen av protestene er at byene vil stå uten reelle alternativer. Det er en fortvilende situasjon når behovet for løsninger er prekært mange steder. Med et strammere statsfinansielt handlingsrom framover, er det helt utenkelig at myndighetene kan kompensere for bortfall av bompenger. Konsekvensen blir i så fall store forsinkelser i nødvendige forbedringer og at færre prosjekter blir realisert.

Det er dårlig nytt for byene og de som bor og driver virksomhet der. Og det representerer et stort brudd på den forutsigbarheten som folk og bedrifter flest etterspør fra politikerne i slike lange planprosesser.

Vi ber derfor politikerne om å være sitt ansvar bevisst og stå ved sine ambisjoner og løfter i Nasjonal transportplan. Samtidig må protestene tas på alvor. Mange steder er belastningen i ferd med å bli urimelig høy og bærekraften i finansieringen av transportløsninger i byene utfordres i økende grad.

En av hovedårsakene er den raske veksten i elbiler som enten ikke betaler noe som helst, eller bare symbolsk, for bruken av veien. Dette kan ikke fortsette.

Vår oppfordring er at alle må være med på dette spleiselaget. Brede grunnlag og lave satser må legges til grunn her, på samme måte som i innrettingen av skattepolitikken. Slik sikrer vi finansiering av transportløsningene og unngår de verste urimelighetene med bompenger. Gunstige kjøpsfordeler for elbiler bør ikke påvirke omstillingstakten i personbilmarkedet nevneverdig.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.