MÅNEDENS POET: Knut Takle fra Stavanger har med «Hassan har en hemmelighet» skrevet et arabisk eventyr som går galt. Foto: PRIVAT
MÅNEDENS POET: Knut Takle fra Stavanger har med «Hassan har en hemmelighet» skrevet et arabisk eventyr som går galt. Foto: PRIVATVis mer

Beiruts bilhorn ble månedens beste

Knut (18) er månedens poet for første gang.

Knut Takle (18) er månedens poet i Skolekammeret med det herlig originale diktet «Hassan har en hemmelighet». Det overrasket poeten som mener det var mange fine dikt i februar.

— Da beskjeden hadde sunket litt inn, ble jeg veldig fornøyd, sier han. — Det er alltid fint å se at det en gjør blir satt pris på, det var første gang jeg i det hele tatt kom til finalen så da var det jo ekstra morsomt at diktet gikk hele veien til topps.

Poeten er fra Stavanger og går i tredje klasse på Stavanger Katedralskole.

Hvor lenge har du deltatt i Skolekammeret?

— Jeg har skrevet sporadisk der i snart et år. Jeg og en kamerat pleier å skrive i noen av fritimene på skolen, og han skal ha mye av æren for diktet da vi ofte leser og gir kritikk av hverandres dikt — diktet hadde nok ikke vært det samme uten ham. Utenom de gangene jeg sender inn dikt til Skolekammeret skriver jeg stort sett bare i skolesammenheng.

Beiruts bilhorn
Juryen falt totalt for diktet og spør poeten om å fortelle litt om det.

— Diktet skrev jeg mens jeg var på skoletur til Beirut. Inspirasjonen kom først fra lyden av de mange bilhornene man til stadighet hører, etter hvert begynner man å undres på om de ikke fører samtaler med bilhornene, et språk bare de forstår.

— Hvem er Hassan? Er dette et arabisk eventyr, og/eller hva har det med «Tusen og én natt» å gjøre?

— På mange måter er det også et arabisk eventyr, men et arabisk eventyr som går galt. I «Tusen og én natt» må prinsesse Sjeherasad fortelle eventyr for å ikke bli henrettet av kongen sin, på samme måte må Hassan leve et eventyr, men der prinsessen lykkes og det hele ender godt, må Hassan gi opp når det nesten er over.

— Jeg leste også den arabiske våren inn i diktet ditt, der «en handling sier mer enn tusen horn / i tårnene / i gatene». Er jeg på ville veier, eller har opprøret vært til inspirasjon for diktet ditt?

— Diktet handler ikke om opprøret direkte, men på mange måter er det et underliggende tema. Slik jeg ser for meg Hassan, er han ikke en slik mann som tar til gatene, og i den situasjonen, der verden forandres rundt ham er det han resignerer, sier Knut.

Hassans hemmelighet
Arabisk er et av fagene Knut har på skolen, der han går allmennfaglig linje med historie, filosofi, politikk og menneskerettigheter som andre valgfag. Siden det er hans siste år på videregående skole, jobber han en del med skolearbeid på fritida.

— Men jeg gjør også andre ting innimellom, som å være med venner, lese eller høre på musikk, i tillegg er jeg politisk engasjert og medlem av et ungdomsparti, så der går det også med en del tid.

Den nysgjerrige juryen leter og finner: Knut er, nærmere bestemt, styremedlem i Rogaland Sosialistisk Ungdom.

Og ikke nok med dét: Vi lurer også veldig på hva Hassans hemmelighet er, på hva som gjemmer seg i skuffen. Siden det virker som om Hassan driver og tar farvel, foreslår vi en pistol?

Feil, ifølge Knut, men helt på villspor er vi ikke: Det er snakk om et rep.

Les juryens begrunnelse:

Lukten av cubaner
Mastiffs dikt handler om å forlate noe eller noen. Og om lengsel. Kanskje tilbake til noe som var: «Lukten av cubaner». Eller til å avslutte.

Det handler også om språklig avmakt: «En handling sier mer enn tusen horn». Mens de to første strofene er dramatisk egenrefleksjon, byr tredje strofe på et forfriskende naturvitenskapelig innslag. Men så utvides, eller kanskje innsnevres, perspektivet: «Hassan spinner i et langt / lavere tempo.» Siste strofe holder fast ved lengselen: «På den tusende natten / var ikke eventyret / godt nok».

Mastiff er en mester på det formelle. Alle tegn er utelatt. I takt med egenrefleksjonene gir det flyt og kontinuitet. Allitterasjonene klinger godt og skaper rom: «Hassan har en hemmelighet», og det var befriende å se at poeten ikke gjentar diktets tittel i siste linje, men baker det inn allerede i begynnelsen av andre strofe. Den språklige bevisstheten viser seg også i midten av diktet, der det å være fortrolig («hvisker nå i sedlene») brått blir forandra til «visker ut mitt siste åndedrag».

Juryen falt for diktets stramhet. Poeten er kresen med ord. Og hele tida visuell og konkret. Poeten spiller på assosiasjoner («På den tusende natten»), («Lukten av cubaner»), har selvdistanse og humor, men «spinner i et langt lavere tempo» enn kloden (William Blake: The Ancient of Days, 1794). Slik går en bevegelig selverkjennelse mot en slutt.

Juryen gratulerer Hassan med et kjempedikt!

For juryen,
Kristian Rishøi

DIKT I DAGBLADET: Diktkammeret (startet 2001) er Dagbladets diktforum for skrivende i alle aldre.
Skolekammeret (startet 2003) er forumet for elever til og med videregående skole.
• Diktlærer Helge Torvund kommenterer utvalgte dikt i Diktkammeret, mens Kristian Rishøi har samme rolle i Skolekammeret. 
• Hver måned kårer juryen — som består av Torvund, Rishøi og Maria Børja — de beste diktene. Alle disse trykkes i Dagbladet (med forbehold om lengde). Én finalist fra hvert forum blir også kåret til månedens poet.
• I tillegg tilbys Dikt.no, et skriveverksted der det er åpent for flere sjangere.
• Les også: Helge Torvunds leksjoner!

DIKTKAMMERET I BOKFORM:
Mange kammerpoeter har etter hvert debutert i bokform, og det er laget tre bøker i tilknytning ti kammerne:
«Diktkammeret. Å skriva poesi» av Helge Torvund (Samlaget 2001)
«Faen ta tyngdekrafta. Vinnere fra videregående» (Gyldendal 2008)
«Å våga seg ut i ord — Diktkammeret ti år»: jubileumsutgave for Diktkammerets første ti år (Samlaget 2011)