Bejublet av sine egne

Regissør Liv Ullmann mener hun aldri har blitt anerkjent i det norske filmmiljøet. Men hun lovprises av sine kunstneriske medsøstre. Nå lager et tysk produksjonsselskap dokumentar om filmdivaen.

Norske kvinnelige kunstnere velger seg Ullmann når de skal peke på den mest innflytelsesrike kvinnelige regissøren av sin tid.

- Nå ble jeg veldig rørt og glad. Det er spesielt hyggelig at det er innen regi så mange har valgt meg, siden det er dette feltet jeg har fokusert på de siste ti åra, sier Liv Ullmann.

Film om de tre store

Ullmann opplever anerkjennelse fra flere hold denne sommeren. Etter late feriedager på hytta utenfor Sandefjord, har hun oppholdt seg i Danmark der det lages en dokumentar med de tre store skandinaviske filmstjernene Liv Ullmann, Bibi Andersson og Ghita Nørby.

Det er et tysk produksjonsselskap som står bak filmen, som åpner filmfestivalen i Lübeck.

Selv føler Ullmann at det er lettere å jobbe med filmprosjekt i utlandet.

- Det er lettere for meg å lage store filmer utenlands. Her i Norge føler jeg at jeg må tigge og be. Jeg har jo møtt støtte fra individuelle mennesker i filmmiljøet. Men det norske filmmiljøet har ikke vist seg å være så åpent for meg som ute, sier Ullmann. Tidligere i vår hoppet hun av et filmprosjekt om den store fiolinisten Ole Bull, og hun har liten tro på at det kommer på skinner igjen.

Oppdaget på gata

Den tyske dokumentaren om Ullmann vil først og fremst fokusere på hennes lysende skuespillerkarriere. Ullmann ble lansert for norske kinogjengere i filmen «Ung flukt» fra 1959, regissert av Edith Carlmar. Hun ble oppdaget av Ingmar Bergman på en gatehjørne i Stockholm våren 1964 da hun var ute og spaserte sammen med Bibi Andersson. Bergmann spurte Ullmann der og da om hun kunne tenke seg å være med i den neste filmen hans. Slik fikk Ullmann en liten rolle i «Manniskoätarna» samtidig som hun ble Bergmans kjæreste.

I den neste filmen «Persona» hadde både Ullmann og Andersson sentrale roller. De siste ti åra har Ullmann fokusert på regiarbeid. Blant filmene hun har laget er to etter Bergman-manus, nemlig «Fortrolige samtaler» fra 1996 og «Troløs» fra 2000. Ullmann er den eneste norske regissøren som automatisk får vist filmene sine i Cannes.

I september skal Ullmann igjen prøve seg som skuespiller. Da starter innspillingen av « Scener fra et ekteskap 30 år etter» , regissert av Ingmar Bergman.

- Det blir fryktelig moro, sier Ullmann.

30 ÅR ETTER: - Det er lettere for meg å lage store filmer utenlands. Her i Norge føler jeg at jeg må tigge og be, sier Liv Ullmann, som igjen skal prøve seg som skuespiller. I september starter innspillingen av «Scener fra et ekteskap 30 år etter».