STRYK: Torbjørn Røe Isaksen får karakteren stryk av en bekymret mor.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
STRYK: Torbjørn Røe Isaksen får karakteren stryk av en bekymret mor. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Fraværsregler i skolen

Beklager minister – du får karakteren «stryk»!

Jeg må si at jeg liker dårlig å ikke være betrodd å kunne skrive under på at mitt barn er for sykt til å gå på skolen.

Meninger

Kjære kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, jeg trodde ikke du var en kar som yppet til unødig bråk, men det er nok dessverre det du gjør i denne saken.

Og vet du hvorfor? Jo, fordi du som stortingspolitiker og sågar minister i landets regjering, har glemt et meget viktig prinsipp som jeg lærte helt fra barnsben av. Et prinsipp jeg som forelder har forsøkt, og fortsatt jobber med, å lære mine barn.

Veldig enkelt: handling og konsekvens.

Man skulle tro dette prinsippet var noe av det viktigste å vurdere ved avgjørelser på det nivå en minister jobber på, men det later dessverre til at dette er glemt i avgjørelsen om å innføre det nye fraværsreglementet for videregående skole.

Jeg vil derfor innvie deg i noen eksempler på konsekvenser av din avgjørelse, som jeg mener gjør at du står til karakteren «stryk».

Jeg er mor til en førsteklassing i videregående skole og må innrømme at jeg ikke hadde brydd meg mye om detaljene i de nye fraværsreglene da hun startet på videregående skole for kun få uker siden. Fravær har aldri vært noe problem.

En stund før skolestart hadde jeg imidlertid booket en dobbel kjøretime til henne – hennes første kjøretimer, en snau uke etter skolestart. Med mitt fantastiske hell sammenfalt disse kjøretimene med et fag med få timer – kroppsøving.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsekvensen av dine nye regler innebærer at hun nå har fått advarsel fra skolen om at hun står i fare for å ikke få halvårskarakter i dette faget. Du kan selv tenke deg frustrasjonen jeg fikk føle på kroppen da hun innså dette, selv om det slett ikke var meningen at hun skulle få problemer på grunn av min uvitenhet.

Dersom hun nå skulle være så uheldig og av en eller annen grunn få ytterligere fravær i dette faget som har dobbelttime mandager, så er hun over den magiske 10 prosent-grensen du innførte i høst. En grense som ikke bare gjelder for totalt fravær, men fravær i hvert enkelt fag.

Konsekvensen av fravær over 10 prosent vil også kunne bli at hun ikke vil kunne vurderes til en toppkarakter uansett om faglærer bruker skjønn og vurderer at hun kan få karakter i faget. Dersom hun har fravær mellom 10 og 15 prosent (dvs. etter to gangers fravær i et totimers fag), så skal hun ikke kunne gis toppkarakter. Og det på tross av at hun eventuelt kunne fortjene en toppkarakter ut fra prestasjonene i faget.

Har du tenkt på slike konsekvenser, minister?

Etter kun noen uker har vi fått føle på kroppen hva det medfører at elevene går på skolen med virus som helst burde holdt seg innenfor husets fire vegger – i hvertfall et par dager, slik vi i arbeidslivet anmodes om å gjøre. For å ikke snakke om i barnehagene som har 48 timers karantener!

På grunn av dine nye regler, så velger i stedet elevene å gå på skolen i frykt for å miste timer i små fag, og sørger samtidig for at resten av klassen, inkludert deres familier, blir smittet. Kanskje må noen av foreldrene sågar benytte seg av en egenmelding som konsekvens av din banebrytende nye regel.

Hadde du tenkt på den konsekvensen, minister?

Noen elever har allerede vært så uheldige og vært så syke at de har måttet holde seg hjemme fra skolen en dag. Da må de etter de nye reglene levere inn legeerklæring. En erklæring fra oss foreldre er ikke lenger tilstrekkelig. Det tar jeg som ren og skjær mistillit, minister, og det vet du kanskje konsekvensen av som politiker?

Vel, som forelder har jeg ikke noe valg, men må stå løpet ut, men jeg må si at jeg liker dårlig å ikke være betrodd å kunne skrive under på at mitt barn er for sykt til å gå på skolen.

Det som verre er av konsekvenser av din nye regel, er det faktum at elever som er syke, må gå på til sitt lokale legekontor, sette seg ned proppfulle av virus på et venteværelse, og praktisk talt spre elendigheten til de som måtte sitte der, mens de venter på time for å få legeerklæring på at de er syke nok til være hjemme fra skolen.

Selv om «sykdommen» er noe som hadde gått over av seg selv dersom de hadde holdt seg hjemme i sengen. Det er jo ikke lenger et alternativ på grunn av de nye fraværsreglene – det kan jo faktisk bety stryk karakter.

Bare for ordens skyld må du være klar over at det ikke ville være korrekt av lege å skrive ut en legeerklæring på at eleven er syk dersom eleven venter med å oppsøke lege til han er frisk. Selv om det nok også vil være konsekvensen av din nye regel, da legene faktisk må bruke sunn fornuft og prioritere pasienter som trenger legehjelp fremfor de elever som trenger legeerklæring på influensa.

Du har kanskje allerede leste almennlegeforeningen uttalelser om dine nye fraværsregler.

Hadde du tenkt på disse konsekvensene, minister?

En ytterligere følge av dine nye regler er at legestanden etter hvert kan rapportere enda lengre ventelister for de pasienter som trenger legetime til mer alvorlige helseproblemer enn influensa og forkjølelser, fordi våre håpefulle må ha en legeerklæring. Lengre ventetid som påfører disse pasientene unødig lidelser og andre konsekvenser som vi helst ikke vil tenke på.

Men disse konsekvensene hadde du kanskje tatt en kalkulert risiko for eller, minister?

På toppen av det hele skal nå lærere bruke en masse tid på å følge opp dine nye regler i hvert fag, med advarsler, henvendelser fra frustrerte elever og foreldre som mener at dette er helt galskap, og vurderinger i hvert enkelt tilfelle dersom eleven faller mellom 10 og 15 prosent fravær i faget.

Hadde du tenkt på hvor mye tid det det skulle gå til administrasjon av de nye reglene, og hva denne tiden da skal gå bekostning av, minister?

Som jeg skrev innledningsvis – du står dessverre til karakteren «stryk». På noe så enkelt og grunnleggende som å utrede faktiske konsekvenser at de avgjørelser du tar. Denne gangen var det fraværsregler for videregående skole. Si meg – har ikke du et kobbel av rådgivere som kunne gjort en konsekvensutredning for deg i forkant?

Må du og dine rådgivere faktisk være i min situasjon med barn i videregående selv for å se sammenhengene og hvor galt dette bærer av sted?

Som landets kunnskapsminister, må jeg si du også gjør en storartet innsats for å sparke beina under de som neppe var målgruppen for din nye regel – de som virkelig vil gå på skole og oppnå gode karakterer. Dersom du vil ta unnasluntrerne må du starte med å se på motivasjonen for at de faktisk vil gå på skolen – det er forhåpentligvis andre ting enn rigide fraværsregler!

Jeg vil derfor som mor, og velger ved neste valg, be deg ta innover deg konsekvensen av disse lite gjennomtenkte fraværsreglene, og gjøre det et hvert ansvarlig voksent menneske ville gjøre – innrømme å ha gjort en feil og gjøre noe med det!

Ellers kommer det jo et valg rett rundt hjørnet, hvor vi og våre unge skal stemme på de politikere vi mener er skikket til å ta gode avgjørelser på våre vegne – våre elever i videregående skole inkludert.

Da vil du kanskje få kjenne på kroppen du også, minister, hva det innebærer å få karakteren «stryk».