MÅ NEDBEMANNE: Polaris Media ASA og konsernsjef Per Axel Koch skal bruke 125 millioner kroner på nedbemanningstiltak i tida framover. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
MÅ NEDBEMANNE: Polaris Media ASA og konsernsjef Per Axel Koch skal bruke 125 millioner kroner på nedbemanningstiltak i tida framover. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Bekmørk høst for norsk media: - Vi har ikke kontroll, men vi har trua

Annonseinntektene til TV 2 svikter, Polaris media har satt av 125 millioner til nedbemanning, og Aftenposten varsler om betydelige kutt.

(Dagbladet): - På en måte er det skjebnesvangert hele tida. Vi har ikke kontroll, men vi har samtidig tro på det vi driver med. Vi skal få det til, sier konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, om dramatikken i mediebransjen.

Som øverste leder for både Adresseavisa i Trondheim, og over 30 andre lokale og regionale norske mediehus, måtte han torsdag nok en gang varsle ansatte om store innsparinger i åra framover.

Kraftig nedbemanning

Rundt 300 millioner kroner skal høvles vekk, og hele 125 millioner er satt av til nedbemanning av ansatte i konsernet.

Det er blant annet store internasjonale aktører som gjør at norske mediebedrifter over hele landet går på smell etter smell. Selskaper som Facebook og Google tar ikke bare store jafs av de digitale annonseinntektene, men er også svært lette å bruke til kjøp av annonser.

- Vi er godt på vei til og lykkes med den digitale transformasjonen, og posisjonen til norsk mediehus er sterk, men vi har ikke hatt gode nok digitalprodukter til å konkurrere med gigantene, sier Koch til Dagbladet.

- Aldri opplevd lignende

Adressa-journalist og konserntillitsvalgt i Polaris, Ulf Dalheim, forteller at det er tøffe tider i vente for de ansatte.

- Jeg har aldri opplevd noe lignende gjennom mine 40 år i Adresseavisen, men vi håper å løse nedbemanningen med frivillighet. Rundt 100 personer kvalifiserer seg til gavepensjon og AFP, og det blir også tilbud om studiestøtte, sluttpakker og etterlønn. Det koster, sier Dalheim til Dagbladet.

Konsernsjef Koch mener store norske mediekonglomerat som Shibsted, Polaris og Amedia må samle seg for å hamle opp med sviktende inntekter.

- Det er ikke lett å kjøpe tjenester fra norske mediehus, og der ligger utfordringen. Polaris skal over til Schibsteds digitale salgsløsning, AppNexus, som er et godt tiltak, og kommer Amedia etter blir dette en knallplattform, sier han.

Kutter i Aftenposten

Torsdag ble det også klart at et av Schibsted-konsernets flaggskip, Aftenposten, skal inn i en betydelig nedbemanningsprosess denne høsten.

- Det er for tidlig å si konkret hva som kommer til å skje, og vi har en jobb å gjøre før noe avgjøres. Men det vi har framfor oss er krevende, sa en foreløpig kryptisk sjefredaktør, Espen Egil Hansen, til Dagbladet.

TV 2 opplever også sviktende annonseinntekter. I en intern e-post Dagens Næringsliv har fått tak i, forteller sports- og nyhetsredaktør, Jan Ove Årsether, at inntektene i august er «svært skuffende».

Dermed haster det å sette i gang de varslede kuttene på 350 millioner kroner. Et infomøte om innsparingsplanen «TV 2 i 2020» er utsatt i to uker.