Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Bekymret barneminister

- Når kommersialiseringen når barne-TV, er det grunn til bekymring, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy. Denne uka skal hun diskutere oppfølgingen av Nyborg-utvalgets rapport om kommersialiseringen av barndommen med regjeringskollegene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Oppvekst med prislapp?» het utredningen Nyborg-utvalget la fram tidligere i år. Der fokuseres det blant annet på kommersialiseringen og kjøpepresset det medfører at barn og unge nå blir betraktet som ei viktig forbrukergruppe av næringsliv, medier og reklamebransje.

- Vi skal gripe fatt i rapporten allerede på strategiseminaret seinere denne uka. Der skal vi bestemme på hvilken måte vi skal følge opp rapporten, som ble bestilt av sentrumsregjeringen, sier Dåvøy.

Bevisste og kritiske

- Dette er en veldig viktig problemstilling. Jeg er svært opptatt av kommersialiseringen og kjøpepresset barn og foreldre blir utsatt for. Sem-erklæringen sier også noe om dette. Vi vil at barn og unge skal læres opp til å bli bevisste og kritiske, og ønsker en restriktiv linje når det gjelder reklame rettet mot barn. Det har blitt spesielt viktig at skolen ikke blir en arena for reklame og markedsføring, sier ministeren.

Dåvøy sier det blir naturlig at flere departement samarbeider om saken.

Bekymring

Dåvøy mener det ligger utfordringer på området for næringslivet.

- Vi har ikke tatt stilling til om vi skal følge opp forslagene i rapporten i lovs form, eller om vi skal se om næringslivet sjøl skal følge opp forslagene på frivillig basis, røper Dåvøy.

Men hun utelukker ikke at det kommer enkelte endringer i dagens lovverk som følge av rapportens konklusjoner.

- Hva med NRKs bruk av barne-TV som kommersiell sone, som skaper kjøpepress?

- På et overordnet plan er jeg bekymret for flere områder der vi ser kommersialisering. Vi har ikke så mange regler og retningslinjer på området. Nyborg-rapporten konkluderte med at flere ser på barn og unge som forbrukere, og det er på det reine at dette skaper kjøpepress i familiene, og det kan belaste familieøkonomien, fastslår hun.

Dåvøy er heller ikke ukjent med problemstillingen på det hjemlige plan.

- Jeg har sjøl tre barn og to barnebarn og ser at de har mye press på seg, og når kommersialiseringen når barne-TV, med det store nedslagsfeltet denne sendeflaten har, er det grunn til bekymring, slutter Laila Dåvøy.

Hele Norges coronakart