Bell i by'n og på P2

På ny er en musiker av verdensformat underveis til Oslo for å spille med Oslo-Filharmonien.

Torsdag og fredag i denne uka skal den 34 år gamle amerikanske fiolinvirtuosen Joshua Bell framføre landsmannen Samuel Barbers fiolinkonsert, og det er flere grunner til å spisse ørene, i konsertsalen eller foran radioen (P2) fredag kveld.

  • Den dårligste er at Joshua Bell er mannen som nylig snappet årets Grammy for «Beste instrumentalsolist med orkester» foran snuten på Leif Ove Andsnes. En bedre grunn er at Bell spiller på en stradivarius fra 1732, kjent som «Tom Taylor», men den aller beste er at Joshua Bell er en fenomenal musiker og at OFO er et ditto orkester.
  • Joshua Bell er en av de unge klassiske musikerne som krysser sjangergrenser uten å lefle med musikken. Som fiolinist i den klassisk/romantiske tradisjonen står han fjellstøtt, og er av de få som lager sine egne kadenser på de kjente fiolinkonsertene. CD-en hans med Barbers fiolinkonsert (Baltimore Symfoniorkester/David Zinman) regnes som referanseinnspillingen for dette verket av eksempelvis tidsskriftet Gramophone, og han har levert sterke innspillinger av blant annet Sibelius' og Waltons konserter.
  • Men Bell har også vært Grammy-nominert for bluegrassalbumet «Short Trip Home» som han laget sammen med bassfenomenet/komponisten Edgar Meyer, gitaristen Mike Marshall og mandolinisten Sam Bush, og er delaktig i Grammy-vinneren «Listen To The Storyteller», der han spiller jazzguru Wynton Marsalis' «The Fiddler and the Dancin' Witch». Ta med at han er solist i John Coriglianos filmmusikk til «Den røde fiolinen», samt at han har gjort en Gershwin-variant med John Williams, og bildet av en nysgjerrig musiker med svært kapasitet trer fram.
  • Barbers fiolinkonsert har en spesiell historie. I 1939 fikk den da 29 år gamle Barber bestillingen av en rik amerikansk industribaron, som ønsket en konsert til sin adoptivsønn, fiolinisten Iso Briselli. Barber fikk et pent forskudd og dro til Sveits, der han skrev de to første satsene. Briselli syntes ikke musikken ga nok anledning til å briljere, og Barber svarte med å skrive en tredjesats så eksplosiv at Briselli erklærte den uspillelig. Faren forlangte pengene tilbake, Barber svarte at de var oppbrukt, og saken ble brakt til ende først da en ung fiolinstudent spilte satsen tvers igjennom etter noen timers øving. Slike problemer vil garantert ikke oppstå i Oslo denne uka.