BEDRESTILTE: «I vampyrlitteraturen, best illustrert med grev Dracula, er det vanlig at vampyrene tilhører overklassen. Det nye i Twilight er at nabogutten introduseres i samme univers.» Edward (Robert Pattinson) og Bella (Kristen Stewart) spiller sjakk på bryllupsreisen på Cullen-familiens øy utenfor Brasil. 
Foto: Summit Entertainment
BEDRESTILTE: «I vampyrlitteraturen, best illustrert med grev Dracula, er det vanlig at vampyrene tilhører overklassen. Det nye i Twilight er at nabogutten introduseres i samme univers.» Edward (Robert Pattinson) og Bella (Kristen Stewart) spiller sjakk på bryllupsreisen på Cullen-familiens øy utenfor Brasil. Foto: Summit EntertainmentVis mer

Bellas klassereise

Skreller man bort fantasyelementene, er det nabogutten Jacob som taper for overklassens Edward.

I de siste tiåras romantiske filmfortellinger er det aldri noen tvil. Rose må selvfølgelig velge fattiggutten Jack og ikke sin sleske forlovede på Titanic. «Baby» må velge den kjekke danselæreren i Dirty Dancing, selv om foreldrene mener han er langt under hennes stand. Og sånn går dagene når de drømmes fram. Nåtidens mest populære kjærlighetshistorie går på tvers av dette. Forkledd i fantasyuniversets elementer aksepterer vi plutselig at jenta ender opp med den rike, kjekke gutten, som har alt på sin side.

Etter tre bøker og like mange filmer fikk Bella endelig sin Edward i «Breaking Dawn del 1», som går på kino nå. Historien som begynte som en tradisjonell high school film, der den nyinnflyttede jenta får skolens kjekkeste gutt, utviklet seg til å bli et trekantdrama. I bok to ble nemlig indianergutten, og skulle det vise seg, varulven, Jacob en utfordrer. Edward dro sin vei for å skåne Bella for fare fra vampyrene og etterlot henne knust i Jacobs armer. Fansen delte seg kjapt opp i Team Edward og Team Jacob. Nå som kampen er over, er det interessant å se hva Bella valgte.

Meyer har sagt at Edward er hennes bilde av drømmemannen. Edward er sjarmerende, romantisk, omtenksom, beskyttende og høflig. I tillegg til å være mystisk og overjordisk vakker, tviler han aldri på at han elsker Bella mer enn alt annet i verden, og eventuelle krangler de har, handler bare om at han er overbeskyttende. Ser man forbi de personlige egenskapene, er det helt tydelig at Meyers drømmemann i tillegg kommer fra overklassen.

Den franske sosiologen Pierre Bourdieu definerer klasse ut fra økonomisk og kulturell kapital. Det økonomiske er det mest iøynefallende i Twilight. Edwards «søster», Alice kan se glimt av framtida, og har derfor stor suksess på aksjemarkedet. Familien Cullen kjører raske, dyre biler, bor i et stort, arkitekttegnet hus og kan reise så mye de vil.

Men også kulturelt sett er det tydelig at de tilhører overklassen. I boka «Distinksjonen» beskriver Bourdieu hvordan den dominante gruppen (overklassen, de dannede) primært kjennetegnes av avvisningen av naturen, eller snarere at de nekter å underkaste seg naturen. Dette gjør de ved å utøve selvkontroll. Det viktigste skillet går mellom nødvendighetens smak, der man søker det som er rimeligst og mest mettende, og frihetens smak, der vekten flyttes fra innhold til form, altså hvordan maten presenteres, serveres, spises og så videre.

Vampyrene vi følger i Twilight drikker ikke menneskeblod, dette ene de egentlig vil ha. I stedet jakter de på dyr, og blir sånn passe mette. Bellas blod har en større tiltrekning på Edward enn andres blod, og samtidig er han seksuelt tiltrukket av henne. Han må altså utøve en dobbel avholdenhet.

Varulvene derimot, har få begrensninger når det gjelder mat. Den ene gangen det fortelles om hva de spiser, har de grillfest. De spiser pølser i store mengder. Jacob har spist minst ti, og tuller med å spise en hel ku. I tillegg har de dyttet i seg flere poser «super sized» potetgull.

Vampyrene er også befridd fra en annen vanlig fysisk (og naturlig) begrensning hos mennesker - de sover ikke. Vi får vite at Edward i stedet leser eller hører på musikk om nettene. Og han hører på klassisk musikk. Første gang Bella hører ham spille musikk, er det «Clair de Lune» av den impresjonistiske komponisten Claude Debussy. I filmen spiller dessuten Edward piano. Klassisk musikk gjenspeiler høy kulturell kapital. Og mens Jacob ikke rører noen bøker, leser Edward klassikere.

Fysisk er det også kontraster mellom de to. Det mest slående er at Jacob og indianerne i La Push-reservatet faktisk fysisk sett kan omskape seg til dyr, og slik sett være en del av naturen, mens vampyrene som tross alt spiser dyreblod, stadig sammenliknes med noe overjordisk. I dette universet er vampyrene nærmest engler.

Varulvene er storvokste, varme og fysisk sterke. Og det synes, filmene dveler mye ved åttepackene til indianerguttene. Vampyrene er kalde og harde som stein. De oppfører seg kontrollert, i motsetning til ulveguttene, som omskapes når de mister kontrollen over aggresjonen.

Vampyrene er også sterke, men det synes ikke. Dette sammenfaller med overklassens idretter, som tennis, hvor musklene ikke skal synes. I arbeiderklasseidretter som fotball, rugby og boksing er tydelige muskler mye mer framtredende. I første bok spiller riktignok vampyrene baseball. Mens baseball opprinnelig var tilpasset borgerskapet, blant annet ved at kampene gikk på dagtid mens arbeiderklassen var på jobb, har dette endret seg de siste hundre åra. Nå er baseball en bred idrett i USA. Men vampyrene er over 100 år gamle, og Edward har bevart tradisjoner og språkføring fra sin tid som menneske. Så de kan godt tenkes å følge gamle vaner her også.

Ingen av guttene har begynt å jobbe ennå, men Jacobs store talenter er innen håndverk. Han kan bygge motorsykler av deler og er en god treskjærer. Edwards vampyr«far» er lege, og Edward søker seg til et Ivy League- universitet. Med Edwards hjelp til søknadsskriving og finansiering, skal Bella begynne samme sted. Hun foretar altså en klassereise via giftermålet med Edward.

Meyers litterære forelegg er stort sett fra overklassemiljøer. I bøkene leser Bella Emily Brontës «Stormfulle høyder», Jane Austens «Mansfield Park», «Fornuft og følelse» og «Stolthet og fordom». I intervjuer har Meyer sagt at hun tok navnet Edward fra Mr. Rochester i «Jane Eyre» av Charlotte Brontë, og Mr. Ferrars i «Fornuft og følelse». Sånn sett er det kanskje ikke overraskende at Edward har fått de egenskapene han har. I vampyrlitteraturen, best illustrert med grev Dracula, er det dessuten vanlig at vampyrene tilhører overklassen. Det nye i Twilight er at nabogutten introduseres i samme univers. For bak ulvemanken er det nettopp dét Jacob er.

Vi kan heie på at skarpe Elizabeth får rike Mr. Darcy i et univers der alternativet er at familien hennes forblir fattige med mange ugifte døtre. Men hadde Austen introdusert en sjarmerende fyr fra samme klasse, er det ikke like åpenbart hvor sympatien hadde ligget.

I slutten av tredje bok sier Jacob at det sannsynligvis hadde blitt ham og Bella hvis ikke vampyrer hadde eksistert. Han beskriver Edward som et dop for Bella, mens et liv med han selv ville vært sunnere for henne. Bella innrømmer at han har rett, men slaget er allerede tapt. Det er det andre, noe større, Bella vil ha, ikke det behagelige, hverdagslige.

Forbudt eller uoppnåelig kjærlighet har alltid vært idealet i den romantiske fiksjonen. I Twilight ligger uoppnåeligheten i at Edward er vampyr og Bella menneske. Hadde historien sluttet etter første bok hadde det vært en high school-fortelling med en tvist. Men etter hvert som historien fortsetter, og Edward blir kjedeligere og kjedeligere, mens Jacob utvikler seg fra en sjenert gutt til alfahann med egen ulveflokk, blir det nesten litt uforståelig at det ender som det gjør.

Drømmer er drømmer og det er lov å ønske seg en bedre økonomisk situasjon på kjøpet, hvis gutten allerede er fantasert fram med den perfekte personligheten. Spørsmålet er om det ville solgt millioner av bøker og kinobilletter hvis det ikke var skjult bak hvit, kald hud og overmenneskelig styrke.

DYNAMISK KARAKTER: Jacob (Taylor Lautner) utvikler seg fra en sjenert gutt til alfahann, men det hjelper ikke. Foto: Summit Entertainment
DYNAMISK KARAKTER: Jacob (Taylor Lautner) utvikler seg fra en sjenert gutt til alfahann, men det hjelper ikke. Foto: Summit Entertainment Vis mer