Burning Man:

Ber bloggere droppe kultfestival

Vil tilbake til grunnverdiene.

BURNING MAN: Kunst- og fellesskapsfestivalen har blitt svært attraktiv for kommersielle de siste årene. Nå setter arrangøren foten ned. Foto: AP
BURNING MAN: Kunst- og fellesskapsfestivalen har blitt svært attraktiv for kommersielle de siste årene. Nå setter arrangøren foten ned. Foto: APVis mer

Hvert år, på seinsommeren, arrangeres kunst- og fellesskapsfestivalen Burning Man i Nevada i USA. En festival mange kategoriserer som en kultfestival, og som årlig har over 70 000 deltakere.

De siste åra har Burning Man blitt større og større for hvert år, og nå mener arrangørene bak festivalen at den har mistet sjarmen den hadde i starten. Det er også noe flere deltakere, såkalt «Burners», skal ha reagert på.

Det er i et lengre blogginnlegg festivalsjef Marian Goodell tar et oppgjør med det hun mener er usunne festivaltrender.

- Som festivalsjef vil jeg høre på deltakerne. Mennesker som entusiastisk deler deres Burning Man opplevelser, ideer og bekymringer med meg. I det siste har de snakket om noen alarmerende endringer i kulturen til Burning Man i Black Rock City, og hvorfor de tror det har blitt sånn, skriver hun i innlegget.

Godell varsler også at det vil bli gjort endringer i billettsystemet for å tilpasse endringene. På den måten skal det bli lettere for alle folkegrupper å delta på festivalen.

Billettene i prisklassen 1200 dollar, som tilsvarer 10 400 kroner, vil dermed forsvinne. I tillegg legges det ut flere billetter for dem med lav inntekt.

Instagram-kulturen

Festivalsjefen trekker spesielt fram Instagram-kulturen som har utfoldet seg på festivalen de siste åra, og krever blant annet en «kulturell kurskorrigering». Dette gjelder da høyprofilerte og kontroversielle campinggrupper.

Hun skisserer flere «negative kulturelle trender» som hun mener går imot organisasjonens etos, inkludert kommersialisering på Instagram, tema-camper og diverse goder.

- Du har sikkert sett eksempler på det. Enten det er kommersielle fotoshoots, produktplasseringer eller Instagram-innlegg hvor brukeren takker venner for en gjenstand, skriver hun og fortsetter:

- Deltakere, inkludert modeller og influensere, har på seg og tagger merker i sine playa-bilder. Dette betyr at de bruker Black Rock City for å øke populariteten deres: å appellere til kunder og selge flere «ting», skriver Goodell i blogginnlegget.

Bannlyser tema-camp

Som en følge av dette har arrangøren valgt å bannlyse en av de mest populære tema-campene Burning Man har. Og flere kan følge etter dersom de ikke tar Goodell sitt blogginnlegg til seg, skriver hun.

Ifølge The Guardian er det Camp Humano – en Fyre-festival tema-camp, som er bannlyst.

De skal ifølge egne nettsider love eksklusiv overnatting, en kulinarisk meny bestående av rå og økologisk mat og drikke, yoga-camper, meditasjon og healing og artister/djer som spiller stemningsfull musikk.

- Burning Man forsøker å stå i kontrast til den typiske forbruker, statusdrevne, merkevare og optimaliserte verden, for deg. Vi lager Black Rock City hvert å fordi vi tror det er verdt å ha en annen type opplevelse – et grunnlag i det du måtte bidra med, si, lage, gjøre og dele, skriver hun.

Camp Humano har enda ikke svart på kritikken.