NYE RETNINGSLINJER:  Politiet i Storbritannia blir bedt om å være svært varsomme med hvordan de bruker sosiale medier. Foto: NTB Scanpix
NYE RETNINGSLINJER: Politiet i Storbritannia blir bedt om å være svært varsomme med hvordan de bruker sosiale medier. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ber politiet om å ikke twitre at de spiser «middag, kjeks eller donut»

Nye retningslinjer for det britiske politiet.

(Dagbladet): Det er ikke alt som passer seg like godt i sosiale medier, og i enkelte yrker kan det lønne seg å være ekstra varsom med hva man deler.

Det har den britiske organisasjonen Association of Chief Police Officers (ACPO) sørget for å gjøre noe med. De advarer mot at flere kriminelle bruker internett for å finne personlig informasjon om ansatte i politiet, og at de gjerne bruker denne informasjonen for å skjemme ut, trakassere eller presse politiet.

Retningslinjer De har derfor gitt en rekke retningslinjer for hvordan ansatte i politiet bør oppføre seg på sosiale medier, skriver The Telegraph.

Det blir anbefalt at politiansatte fjerner personlige detaljer fra sosiale medier, sørger for at telefonnummerene deres er fjernet fra søkefunksjoner og at Google maps ikke har bilder av huset eller bilen deres.

Noen avdelinger i landet gikk også litt lenger i anbefalingene til sine ansatte.

Politiavdelingen Avon og Somerset anbefalte sine ansatte om å «ikke twitre om: middagen din, kjeks eller donuts», fordi det lett kunne latterliggjøres.

Politiet i Cheshire pirket også på språket, og oppfordret de ansatte til å bruke «politispråk» når de delte ting i sosiale medier.

- Prøv å unngå å bruke «SMS-språk», som «U» i stedet for «You» og «L8er» i stedet for «Later».

Ikke svar nettroll Politiet blir også advart mot å svare på meldinger fra nettroll. De blir bedt om å ignorere hatefulle meldinger, fordi nettroll gjerne gir seg når de ikke får oppmerksomhet.

London-politiet legger også til at bilder og video av ansatte «nakne, i intime settinger eller beruset på byen der de pleier å patruljere» vil gi avdelingen et svært dårlig rykte.

De siste fem årene har 821 ansatte i det britiske politiet blitt etterforsket for å ha brutt med politiets retningslinjer for sosiale medier, skriver The Telegraph.