Beretninger om byen

Menneskene åpenbarer seg i bøkene til Charles Dickens slik de åpenbarer seg i en bygate. Forfatterens 200-årsjubileum feires med en ny norsk versjon av hans «Bleak House».

ET AV DICKENS' HOVEDVERK: Charles Dickens skildrer livet i den moderne storbyen som ingen annen. Den yrende «Bleak House» kommer nå i ny norsk oversettelse i anledning forfatterens 200-årsjubileum. Burn Gorman spilte Mr Guppy i BBCs tv-versjon fra 2005.
ET AV DICKENS' HOVEDVERK: Charles Dickens skildrer livet i den moderne storbyen som ingen annen. Den yrende «Bleak House» kommer nå i ny norsk oversettelse i anledning forfatterens 200-årsjubileum. Burn Gorman spilte Mr Guppy i BBCs tv-versjon fra 2005. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det er sjelden man går med slik oppglødd forventning inn i elendigheten. Men den som snirkler seg gjennom Charles Dickens' brokete, burleske London-gater, der leseren ikke får anledning til å slå blikket ned i møte med støv og søle og grådighet og generelt skjørlevnet, gjør det som regel med en kilende fryd i magen.

I år er det to hundre år siden en av de mest elskede britiske forfatterne ble født, og i den forbindelse gir Aschehoug ut en nyoversettelse av en av Dickens' beste romaner, «Bleak House», som ble gitt ut i føljetongsform mellom mars 1852 og september 1853. Den satiriske mursteinsromanen er som en litterær sentrifuge med domstolen i Chancery Lane som sentrum.

Det ugjennomtrengelige rettssystemet skildres av Dickens som et slimete edderkoppnett. Den som våger seg inn, risikerer å bli hengende fast i årevis i påvente av en sak som beveger seg fremover med trippende småskritt, mens kostnadene vokser. Saken som forbinder det vidstrakte persongalleriet i «Bleak House» er «Jarndyce vs. Jarndyce», der en mengde parter kjemper om en arv som ingen lenger har oversikt over, men som sies å være betydelig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer