OPP OG NED: Mens papiraviser og blader som Se og Hør og Her og Nå mister opplag, går interiørblader og enkelte kvinneblader fram - det gjør også ukeavisa Morgenbladet.
Foto: Anders Grønneberg
OPP OG NED: Mens papiraviser og blader som Se og Hør og Her og Nå mister opplag, går interiørblader og enkelte kvinneblader fram - det gjør også ukeavisa Morgenbladet. Foto: Anders GrønnebergVis mer

Berg og dalbane i mediebransjen

Vi konsumerer mer redaksjonelt stoff enn noensinne.

Likevel går papiropplaget over hele linja ned.

Mest hos løssalgsavisene med 8,7 prosent, mens  abonnementsavisene har et fall på 2,7 prosent.

Data og mobil Fjoråret var preget av en eksplosiv vekst på de mobile medieplattformene, konkluderer Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Tall viser at i forhold til 2011 ble bruken av mobilt medieinnhold nærmest doblet

Totalopplaget for papiraviser tilsluttet MBL hadde i 2012 et fall på 3,8 prosent, lesertallene for papirutgavene falt med 5 prosent.

Morgenbladet Nisjeaviser som Morgenbladet, Dag og Tid og Solungavisa klarer seg best - av dagsavisene er det Klassekampen, Dagen og Dagens Næringsliv som kan han vise til plusstall for papir.

Ukeavisa Morgenbladet øker opplaget med 2240 til 28 605 aviser.

Klassekampen øker med 963 eksemplarer til 16 353 aviser, Dag og Tid med 403 eksemplarer til 9 132 aviser - mens Dagens Næringsliv øker med 294 - til et avisopplag på 82 889.

Interiørblader 42 prosent benytter nå daglig mobilt medieinnhold, 49 prosent ukentlig. VG er også her størst, med NRK og Dagbladet på de neste plassene, melder MBL og konkluderer med at veksten på digitale plattformer bidrar til at de tradisjonelle avishusene aldri har nådd flere lesere enn de gjør i dag.

Blant ukebladene er det interiørbladene som går best og trosser opplagsnedgangen.

Seks av ti blader med størst opplagsfremgang er interiørblader. Boligdrøm økte med 5875, Elle med 3 642 og Iform med 2644.

Se og Hør og Her og Nå Størst tilbakegang hadde aktualitetsbladene Se og Hør Weekend (- 29.159), Se og Hør tirsdag (- 20.672) og Her og Nå (- 13.316).

Andre aktualitetsblader klarer seg langt bedre, ikke minst "D" som har en opplagsvekst på 1.604 eks, skriver MBL.

Se og Hør tirsdag har dermed et opplag på 157 397 blader.