Bertine Jazzlitz!

BERGEN (Dagbladet): Bertine Zetlitz er vårens festivalartist i Norge. I mai sang hun ved Maijazz i Stavanger og Nattjazz i Bergen, og før Quart skal hun til Kongsberg Jazzfestival med bandet sitt. Jazzfestivalene trives med Pop-Bertine - og omvendt.

- Noe jeg har lært av «live»-jobbingen, og som er morsomt ved å spille på jazzfestivalene, er at sangene ikke trenger å likne cd-versjonene, sier Bertine Zetlitz. Og tilføyer:

- Men det tar lang tid å bli så trygg som artist at du kan hive harddisken.

- I og med at promoperioden for «Beautiful So Far» er over, føler jeg at jeg kan kose meg litt mer, sier hun.

- Jeg stresser meg ikke så veldig opp for å få det «riktig», men tenker litt mer på å ha det gøy selv, prøve ut ting på scenen. Det er de samme låtene, men mer strippa og løsere, og da skjer det morsomme ting som gjør at vi er nødt til å improvisere.

Stor respekt

- Kan du se deg selv synge jazzstandarder?

- Å ja, men ikke nå. Jeg har så stor respekt for det stoffet, det henger igjen helt fra skoletida. Jeg kunne kanskje ha valgt noen litt sære låter som ikke spilles så ofte, men jeg har lyst til å bli litt eldre og mer erfaren før jeg gjør noe sånt. Jeg kjøpte nettopp det fantastiske standardlåtalbumet til Joni Mitchell («Both Sides Now», red.anm.), og det er så suverent gjort. Hun trenger ikke gjøre noe fancy, alt bare er der. Det ligger et helt liv i det, du hører hvor lenge hun har holdt på og hvilken tyngde det har gitt henne. Det er den første plata på lenge som har gitt meg et sånt kick at jeg begynte å grine.

Rød tråd

- Skriver du mye selv for tida?

- Masse, jeg har stoff til to album liggende. Men jeg har god tid, og skal finne noen jeg har tillit til som kan være med på lukingen. Den prosessen er alltid den morsomste, synes jeg, etter en stund blir man så proff at man ikke blir deppa om noe må kasseres.

- Likevel kan vel «Kill your babies»-prosessen være ganske tøff?

- Det kan den. Men fordelen ved å skrive så mye er at det alltid vil være mye å ta av likevel.

- Hvilken retning tar skrivingen din nå?

- Det vet jeg ikke ennå. Siden jeg komponerer både på piano og maskiner, har jeg et helt «klassisk» repertoar å forsyne meg av, samtidig som jeg har de loop-baserte tingene i tillegg. Låtene blir ganske forskjellige, samtidig som det går en slags rød tråd gjennom det hele. Går alt bra, håper jeg å ha en ny cd ute om et år fra nå av.

Full av faen

- Det er godt å se deg oppegående etter kritikeroverfallet på «Og dagen inntil nå er god» i Dagsavisen. Skal du skrive flere bøker?

- Jeg blir jo heldigvis litt full av faen, så jeg har lyst til å skrive en ny bok på trass. Når jeg får litt hard medfart, setter jeg meg ned og saumfarer hva jeg har gjort med et veldig kritisk blikk. Det var jeg nødt til å gjøre, og jeg kom ut på den andre siden med at jeg er veldig fornøyd med boka selv. Jeg fikk satt i perspektiv hvorfor jeg driver med disse tingene, og selv om prosessen var tøff, lærte jeg mye av den.

- Hva lærte du?

- At jeg driver med dette helt og holdent for min egen del. Jeg ville ha blitt helt umulig å være i hus med hvis jeg ikke hadde fått skrive, og jeg kommer nok alltid til å fortsette, enten jeg skriver for andre eller for meg selv. Med handa på hjertet kan jeg si at de eneste gangene i livet jeg føler meg helt trygg, er når jeg skriver en sang. Det er som å sitte inne i en kapsel, mens alt omkring meg er ganske redselsfullt. Det er helt uforklarlig, og veldig ålreit. Det høres egoistisk ut, men samtidig er det vel sånn at når man har dette enormt konsentrerte fokuset på seg selv, gir man mest. Nå gleder jeg meg til Kongsberg-jobben, for der skal jeg både lese og synge, og det var i en sånn sammenheng jeg hadde håpet at boka skulle framstilles, sier Bertine Zetlitz.

JAZZFESTIVALFAVORITT: Bertine Zetlitz, her under nattjazz i Bergen i forrige uke.
PÅ PLAKATEN: Bertine Zetlitz på nattjazzplakaten i Bergen - og en rekke andre konserter i Sommer-Norge. Hun har også materiale til to nye album.