LÅT: Åh, herregud, så deilig det er å bli overraska av et comeback!
På begynnelsen av 00-tallet hadde Bertine Zetlitz sakte, men sikkert, skåret ut sin egen elektropopnisje i is, synth og historier om falne kvinner. Hun var Norges udiskutable popdronning, mestselgende kvinnelig artist, Spellemannvinner, stjerne med meloditeft og unik stil.
Men så frøys det.
Nisjen framsto mer og mer som en synthtvangstrøye. Sakte, sakte, falt stjerna til jorden. Er det noen som i det hele tatt husker «Electric Feet» fra 2012?
Derfor er det først og fremst befriende å høre at Bertine har tatt en u-sving, pælma komfortsonen på bålet og lagt hodet på hoggestabben.
Nesten eidsvågsk Her er ingen kaskader av elektronikaprogrammeringer.
Ingen Fred Ball, ingen neonsøte aaah-aaah.
«Sett at vi sier det sånn»er P1, der hun før var P3.
Norsk, der hun før sang på engelsk.
«Sett at vi sier det sånn» er tradisjonell nedstrippet, nesten eidsvågsk i sin oppbygging, en popballade der melodien forandrer seg så å si umerkelig, og der dramaet foregår i tekstlinjene og samspillet mellom Bertine Zetlitz og duettpartner Prepple Houmb.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger