Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Justin Bieber «Changes»

Beruset av forelskelse

Justin Biebers nye album er et 17 spor langt kjærlighetsbrev til hans kone (og snart baby mama?) Hailey Baldwin.

Foto: Universal Music
Foto: Universal Music Vis mer

«Changes»

Justin Bieber

4 1 6
14. februar 2020
Plateselskap:

Universal Music

«Intens kjærlighetsboble»
Se alle anmeldelser

ALBUM: Det er ikke mange årene siden Justin Bieber var på god vei mot den samme skjebnen av rusmisbruk, skandaler og offentlig sammenbrudd som har rammet flere av hans kolleger som også fikk tidlige gjennombrudd.

Heldigvis for både ham selv og oss lyttere skulle derimot en sunn porsjon Jesus og kjærlighet styre den forvillede superstjernen på rett kjøl igjen. Spesielt er det sistnevnte som utgjør rammene rundt «Changes», femtealbumet som både speiler hans personlige forandring fra gutt til ung mann, samt roen han åpenbart har funnet i ekteskapet med Hailey Baldwin.

Skiva er dessuten en etterlengtet retur til Justins første kjærlighet – den deilige, amorøse R&Ben som 25-åringens uanstrengte fløyelsstemme er skapt for. Mer voksen og selvsikker enn noensinne, tør han denne gangen å stole på egne preferanser. Selvfølgelig ikke uten en viss motstand fra et hit-avhengig mainstream-publikum som totalt misforstod skivas første smakebit «Yummy».

Formet ut ifra arven etter den ufrivillig abdiserte R&B-kongen R. Kelly, var singelen isteden en Topp20-ignorerende, deilig forsmak på det som har blitt et sammenhengende lydspor for romantikk, sengekos og evig troskap.

Allerede på første spor «All Around Me» blir det klart at Justin har følt på stor ensomhet i den enorme suksesshistorien livet hans er. «Never thought I could ever be loyal / To someone other than myself», synger han i det som bare kan beskrives som en ren hymne til sin kone, før lyden av en baby dukker opp og gir et mulig hint om famlieforøkning for «the Biebers» i nærmere fremtid.

I det hele tatt er hele «Changes» nettopp det – et 17 spor langt kjærlighetsbrev (på Valentin’s Day, ikke minst) til Hailey, og en hyllest til den unge kjærligheten de to deler.

Gjennom skivas 51 stormforelskede minutter gjør den nye superkjæresten (sorry, Selena..) det klart at han både er fysisk og emosjonelt tilstedeværende for sin kjære («Available»), at hun kan ventilere sine frustrasjoner på ham («Take It Out On Me»), og at det ikke er noe hastverk siden de to turtelduene har hele livet på seg sammen («Confirmation»).

Samarbeidene med Quavo, Post Malone, Lil Dicky, Travis Scott og Khelani er alle sammen med på å berike albumet, som langt nær er noen perfekt utgivelse. Særlig gjesteverset fra R&B-ens nye virtous, Summer Walker – på remiksen av «Yummy» – viser hvor mye en annen artist kan få ut av samme produksjoner.

Ikke at hovedpersonen selv sliter på egenhånd, noe låter som «Habitual», «At Least For Now» og ikke minst tittelsporet er nydelige eksempler på. Det har alltid vært knyttet usikkerhet til hvordan Bieber ville takle artistovergangen til de voksnes rekker, men som vokalist har han strengt tatt aldri vært bedre.

Skrevet éne og alene for hans egen lykke og kjærlighet, tar «Changes» hverken hensyn til fans, forventninger eller kritikere. Isteden får vi en privat kjærlighetsboble så intens at den helt sikkert både vil irritere og forårsake utbrudd av kvalme hos mer kyniske lyttere. Når det først er sagt, vil denne anmelderen likevel påstå at albumet er den eneste rette bakgrunnsmusikken til årets Valentine’s Day. Hvis du liker den slags romantisk kliss da, selvfølgelig.

.