Anmeldelse: Justin Bieber - «Justice»

Beruset på kjærlighet

Justin Bieber er tilbake.

MER KJÆRLIGHET: Justin Bieber vil spre trøst og rettferdighet, men returnerer isteden tilbake til kjærlighetståka. Foto: Universal
MER KJÆRLIGHET: Justin Bieber vil spre trøst og rettferdighet, men returnerer isteden tilbake til kjærlighetståka. Foto: Universal Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Justice»

Justin Bieber

Pop

Utgitt: 2021
Plateselskap: Def Jam / Universal Music

«For mange pop-kokker»
Se alle anmeldelser

ALBUM: Til tross for uendelig med kroner på bok og berømmelse de fleste misunner dem, byr det å være superkjendis på en haug med absurde opplevelser svært få hadde taklet. Ikke bare brettes privatliv ut til almen fornøyelse, vi får også muligheten til å ta aktivt del i stjernenes tragedier. For eksempel ved å vedde på skilsmisser.

Så seint som i fjor vinter kunne man blant annet mer enn doble pengene sine ved å vedde på at kjærligheten mellom Justin Bieber og Hailey Baldwin snart kom til å slokne. Til det er det bare å si at bettingselskapene åpenbart ikke har fulgt nøye med på førstnevntes musikk det seineste året.

Hyllet sin kone

Allerede i februar 2020 brukte det nyfrelste popidolet 48 sammenhengende minutter på å hylle sin unge kone med albumet «Changes» – fra hennes forbilledlige lojalitet til hennes «yummy-yum». En type oss-to-mot-verden-kjærlighet som gjerne bare fungerer på film eller i noen lidenskapelige måneder når man er 17 år gammel. Men for «Jailey» virker det som om gløden fortsatt står ved lag.

Et halvt år etter nevnte kjærlighetserklæring var Justin nemlig ute med mer bekreftelse på «Holy». Singelen kombinerte superstjernens to kampsaker – Hailey og Gud – og vekket med sine Chance The Rapper-assisterte gospeltoner samtidig håp om ny kreativ vekst i forkant av et kommende plateslipp.

Det er jo nemlig en kjensgjerning at Justin, til tross for sitt åpenbare talent, aldri helt har klart å naile albumformatet.

Sote forventninger

Forventningene ble ikke akkurat mindre av januarutgivelsen «Anyone». En triumferende powerballade som både reiste nakkehår og ga en heftig smak av 80-tallet uten å gå helt The Weeknd på oss. Selv den selvmedlidende «Lonely», med sine åpenhjertige betraktninger om hans utfordrende oppvekst i rampelyset (Eeverybody saw me sick / And it felt like no one gave a shit / They criticized the things I did as an idiot kid»), pekte mot et variert album med substanse.

Dessverre kan ingen anklage sjettealbumet «Justice» for å leve opp til verken sin rettferdighetsgivende tittel eller imponerende gullrekke av singler.

I sann 2021-stil åpner Martin Luther King Jr. det hele med noen inspirerende ord om urettferdighet, men fram til (og etter) interessen med opptak av samme borgerrettighetskjempe, er det lite her som minner om det oppløftende budskapet hovedpersonen lovet oss i forkant av denne utgivelsen.

Isteden er vi igjen først og fremst invitert inn i Justins Hailey Baldwin-tempel.

Gamle storheter

Og for all del, det er jo for så vidt hyggelig det. Trekløveret «Deserve you», «Off My Face» og «Take Me As I Am» står for en ny og fengende oppdatering rundt konas trofaste støtte, men viser også albumets tendens til å lene seg litt vel på gamle storheter. Titt og ofte dukker det nemlig opp låter du føler at du har hørt før.

Det er for eksempel vanskelig å ikke la tankene gå til Robyns «Do You Really Want Me» når man hører sistnevnte Khalid-samarbeid, mens både Burna Boy-gjestede «Loved By You» og «Anyone» låner fritt fra Lionel Richie og Toto.

Det i seg selv er derimot ikke noe stort problem. Artister har alltid latt seg inspirere av fortida, og i «Anyone» sitt tilfelle er det bare gøy å se hvordan «Goin' Home» (1989) har fått nytt liv.

Det skuffende med «Justice» er heller den tilbakevendende mangelen på helhet. For hver «Peaches» – en solvarm godbit assistert av respektive Daniel Caesar og Giveon – serveres vi «greie nok» låter som «Unstable» og «Love You Different», mens «Die For You» (hvor han i motsetning til «Anyone» faktisk går helt The Weeknd på oss) og «Ghost» er øyeblikk vi fint kunne klart oss uten.

Store enkeltøyeblikk

Det er fristende å peke på antallet produsenter og låtskrivere som brukes i utformingen av denne typen popskiver. Til tross for en 12 år lang karriere med både millionselgende hits og enkeltstående musikalske høydepunkter, hadde det utvilsomt vært givende å se det kanadiske gigatalentet få skinne fra a til å på et helhetlig kvalitetsalbum. Gjerne i samarbeid med én mesterhjerne bak spakene. «Justice» er derimot ikke det. Ei heller en bedre skive enn «Changes», til tross for at den rent singelmessig byr på større enkeltstående øyeblikk.

Nå verken tror eller håper jeg at de nevnte bettingselskapene får rett i sine spådommer, men kanskje et samlivsbrudd er det eneste som kan vekke Bieber ut av kjærlighetståka hvor han nå altså har gravd seg litt fast. Vi vet jo alle at «808’ & Heartbreak» var Kanyes beste album, eller hva?

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer