«Besatt av ild»

Det er bare et drøyt halvår siden Aksel Hennie (26) gikk ut av Teaterhøgskolen, men han er allerede blitt lagt merke til i teatermiljøet.

2. januar går han i gang for fullt med prøvene på «Lomman fulle av stein» sammen med Mads Ousdal på Teatret Vårt i Molde.

- Jøss, så hyggelig! utbryter Hennie overrasket når Dagbladet overbringer nyheten om at vi har kåret ham til årets teatertalent.

- Dette er jo først og fremst gledelig for meg selv og mora og faren min. Man trenger sånne oppmuntringer, det er alltid bra at folk legger merke til det du gjør.

Rampestreker

Aksel Hennie tilhører ikke dem som drømte om å bli skuespillere fra de kunne prate. Han vokste opp med mora på Lambertseter i Oslo, og selv om hun hadde nære bånd til teatret, delte ikke Aksel hennes begeistring.

- At jeg ble skuespiller, er et resultat av mange småvalg. Jeg visste aldri helt hva jeg skulle bli, jeg var altfor opptatt av å finne på faenskap og rampestreker, som for eksempel å stå på hendene oppå et t-banetog fra Lambertseter til Bratlikollen. Etter ungdomsskolen var jeg forferdelig skolelei, m en jeg var glad i å tegne og begynte på estetisk linje på Fagerborg videregående. Der hadde jeg også drama og det likte jeg så godt at jeg begynte på Romerike Folkehøgskole etterpå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da skoleåret på Romerike nærmet seg slutten, oppdaget Aksel at alle hans medelever skulle søke på Teaterhøgskolen, så da slengte han inn en søknad også. Men først på fjerde forsøk kom han inn.

- Så sta skal man alltid være. Jeg vurderte hele tida å gi opp, men det er sånn det skal være.

Sceneutstråling

Dagbladets teateranmelder Andreas Wiese kommenterer valget av Aksel som årets teatertalent på denne måten:

«Aksel Hennie debuterte på Teatret Vårt i Molde som Kurt i «Flammefjes» i høst. I en rolle i et stykke som blander det mytiske med det konkrete, der drivkraften i stykket er nettopp rollen Kurt, den unge gutten i kjernefamilien, besatt av ild. Og Aksel Hennie brant i rollen, med en overbevisende energi og intensitet i nærværet på scenen. Aksel Hen nie blander en egen sceneutstråling med en kontroll og gjennomarbeidethet med virkemidlene som gjør ham til et spennende talent framover for norsk teater.»

- Jeg har vært heldig og fått gode roller i stykker som berører meg tematisk. Det er viktig at man har noe å tilføre, sier Aksel.

Etter Teaterhøgskolen ble han kapret av Teatret Vårt i Molde, og der har han engasjement ut neste sesong.

- Jeg hadde ikke lyst til å flytte til Molde, men jeg har hatt det helt fantastisk der.

Neste prosjekt er «Lomman fulle av stein» av irske Marie Jones, hvor han sammen med Mads Ousdal skal spille alle de 18 rollene.

- Det er veldig krevende stoff, men jeg tror vi er på riktig vei, sier Aksel.

Film og teater

I tillegg til teater har Aksel også fått en fot innenfor i filmverdenen. Han har allerede spilt i flere novellefilmer, og neste år har han fått hovedrollen i Jens Liens spillefilm «Jonny Vang». I tillegg skal han spille i Stefan Faldbak kens novellefilm «Anolitt».

- Film er noe helt annet enn teater. Jeg har lyst til å gjøre begge deler i framtida. Det ideelle er å kunne jobbe i et teaterensemble satt sammen av en teatersjef for en lengre periode, der alle respekterer hverandre og samtidig ikke er redde for å gå i konflikt.

Jula feirer Aksel sammen med mor på Lambertseter og far og stemor på Skillebekk i Oslo.

Hele familien reiste til Molde for å se premieren på «Flammefjes» i høst.

<B>PANGSTART: Til tross for en kort karriere har Aksel Hennie gjort seg bemerket på teaterscenen. - Man går ikke i teater for å skru av, men for å skru på, sier Aksel.