Besettende uhygge

«Eyes Wide Shut» er en nøtt av en film. Den kan ses som en erotisk thriller, et sjalusidrama, en reise inn i en manns drømmeliv. Der ville marki de Sade likt seg. Uansett er Stanley Kubricks siste film en besettende, intens opplevelse og en veritabel palett av fantastiske bilder, aldri likegyldig.

Se klipp fra filmen (ISDN RealVideo)

Nå kan man tolke seg helt bort. Viktigst er vel å holde alle sanser åpne for de mange muligheter. Når det kommer til krita, sier «Eyes Wide Shut» mest om hvor lite vi vet om mennesker rundt oss. Møt naboen på Rimi, eller som her et vellykket, vakkert ektepar på Manhattan, og du tror du ser dem. Men inni naboens hode kan livet te seg som en zoologisk hage av fargerike, lumre fantasier. Og hva vet vi egentlig om oss selv? Det er skumle saker.

Sitrende og bisarr

Skummelt, ubehagelig og rystende blir det også for Bill Harford (Tom Cruise), når han gir seg New York-natta i vold etter en krangel med kona Alice (Nicole Kidman). I marihuanarus har hun fortalt ham om sine seksuelle fantasier om en ung marineoffiser - det er en sitrende god og faktisk morsom scene. Dypt sjalu, med bilder av fruens ikkerealiserte eskapader farende gjennom hodet, legger vår mann i vei. Alle vil ha ham i løpet av de påfølgende døgn; en sørgende ung kvinne, prostituerte, menn - høydepunktet nås i et maskeball av en orgie blant sosieteten.

Denne bisarre sekvens, mye omtalt og for amerikanske seere delvis kastrert av sensuren, er mer et teatralsk tablå enn noe annet i sin drømmeaktige uvirkelighet. Den minner om nevnte de Sade, brettet ut for oss som antikke, erotiske malerier. La det være sagt at ingen bør vente seg avansert sexundervisning av Hollywoods heteste par her. Rett nok går det både om seksualitet, erotikk og sjalusi, men også om kjærlighet. Er sex en fare for kjærligheten?

Uhygge og humor

Ikke minst: Er den pyntelige doktor Bill en fare for seg selv og andre, der han så sjokkert/sjokkerende konfronteres med underverdenen og seg selv? Og skjer alt egentlig bare inne i hans eget hode? Ta bare tittelen. Stanley Kubrick legger ut en rekke tråder. Litt konspirasjonsthriller, også, for har det skjedd et mord eller kanskje to? «Eyes Wide Shut» er sånn sett en langt mer spennende film enn antatt, i tillegg mye morsommere - med et par kostelige scener midt i uhyggen. Oppbyggingen er meget snedig. Beklagelig nok har Kubrick gjort det lettvint for seg på slutten, med en moralsk, klisjépreget oppsummering.

Cruises film

Snedige bilder, dessuten. Kubricks billedsyn er legendarisk, og fotograf Larry Smiths bevegelige kamera gjør at vi er intenst til stede hele tida. Kontrastene er store, mellom gylne, vakre bilder og blåkald Manhattan-natt, fra blinkende, glitrende julestemning til rå bakgater - Greenwich Village utrolig gjenskapt i et London-studio.

Over til ekteparet. Mens Nicole Kidman rutinemessig får rosende omtale, hun er da også god, blir ektemannen like repeterende undervurdert. Tom Cruise er ingen dårlig skuespiller, og han er ikke på søndagstur i denne rollen, som han bærer meget godt. En liten genistrek å bruke nettopp en så tilforlatelig mann som ham til å formidle en personlig helvetesreise. I en birolle fungerer Sydney Pollack fint som rikmannen med skjult liv på kammerset.

Stanley Kubrick har tillatt seg å bruke to timer og tre kvarter på spetakkelet. Det blir aldri kjedelig. Se denne. Ta definitivt en støyt etterpå.