Beslan-ofre før Barne-TV

Helt bevisst sendte NRK bilder av skrekkslagne barn som var ofre for terrorister i Beslan, rett før Barne-TV i går.

(Dagbladet.no): Bare sekunder før Barne-TV-vignetten flimret over skjermen i går, sendte NRK en reklamesnutt for programmet Dokument1. Programmet handler om barnas beretninger fra terraksjonen mot skole 1 i Beslan. Reklamefilmen var ledsaget av en kommentar om hva som hadde skjedd og bilder av barn som titter apatisk og skrekkslagent inn i TV-kameraet.

I følge NRK Forskning var det 198 000 seere over tre år som så Fimlene på Barne-TV i går kveld. 80 000 av dem var under 11 år.

Bevisst handling

I går og i dag har det vært en jevn strøm av klager mot NRK. Også etter Beslan-katastrofen fikk NRK kritikk for å ha visst sterke nyhetsbilder på TV på ettermiddagen og for å ha kommentert terroraksjonen i Barne-TV. Det ble en offentlig debatt om det var rett eller galt av NRK å gjøre dette, men NRK tok ikke selvkritikk.

Å plassere reklamespotten for Beslan-dokumentaren rett før barnas tv-stund var en bevisst handling fra NRK sin side. Det bekrefter programledelsen i statskanalen til Dagbladet.no.

- I ettertid ser vi at det var en intern feilvurdering. Den som tok avgjørelsen mente at programmet var en god anledning og mulighet til å gi rom for en diskusjon mellom barn og voksne om det som hadde skjedd, sier programredaktør rne Helsingen i NRK til Dagbladet.no.

Gjennomgang

I dag har det vært en diskusjon i sendeledelsen i kanalen, og alle er enige om at det var feil å vise programreklamen. selv den som tok avgjørelsen har innsett det i ettertid.

- Vi er nå blitt enige om å vi skal klargjøre hva vi ønsker å vise før og etter Barne-TV, sier Helsingen.

Han mener at det egentlig er helt feil å reklamere for et program som Dokument1 før barnas tv-sendinger, ettersom de uansett ikke er i målgruppen for disse programmene senere.

- Det er jo uansett uhensiktsmessig å reklame for egne programmer til andre aldersgrupper rett før Barne-TV.

Helsingen ser helst at det reklameres for andre programmer som kan være aktuelle for barn å se, slik som morgensendingene i helgene.

Har lært lite

- Det var lite smart av NRK å sende denne reklamen. De fikk ganske mye kritikk etter nyhetssendingene og kommentaren i Barne-TV. Der virker nesten som om kanalen har lært veldig lite når de bevisst gjør dette en gang til, sier professor i pedagogikk Stein Erik Ulvund til Dagbladet.no.

Han mener at barna som så reklamen neppe tar skade av den på lang sikt, men likevel er det kritikkverdig at NRK tar et valg for foreldre om hvorfor barn bør se en slik reklame.

- Det er å gripe inn i den private sfære. Foreldre fikk jo ingen varsling om at reklamen kom rett før barnesendingen, sier Ulvund.

Nyhetsdekning

Han forstår at NRK har et behov for å følge opp nyhetsbildet, selv gjennom sin nyhetsdekning på ukurante tider. Ulvund kan til og med forsvare at slike bilder vises tidlig som en del av nyhetsdekningen.

- Foreldre regner Barne-TV som en terrorfri sone. Foreldre må få en sjanse til å gjøre noen valg om de skal la ungene se en slik reklame. I dette tilfelle hadde ikke foreldrene en sjanse til å foreta det valget. Det tok NRK for dem, og det er et overtramp, sier Ulvund.

Hans råd er å snakke ut med barn og svare på deres spørsmål. Ta det gjerne opp med barna også, selv om de ikke stiller spørsmål. Det er barn fra 4-5 års alderen som forstår og stiller spørsmål om det de ser på TV.

GISLER I GYMSALEN:</B> Her inne startet marerittet som tok livet av flere hundre voksne og barn på skole nummer 1 i Beslan.
POPULÆRE:</B> Fimlene samler unge og gamle foran TV-skjermen. I går så 200 000 dem rett etter at Beslan-reklamen var sendt.
LETER ETTER SINE:</B> Bildene fra Beslan var svært rystende, og NRK barne-tv gikk ut og forklarte situasjonen for barne før tv-sendingene i de dramatiske dagene hvor saken ble fulgt tett av norske medier.