Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Best i test

Jenter er flinke på skolen. Hvorfor er det et problem?

I GAMLE NORSKE SKOLEBØKER

er noen av tekstene merket med en stjerne. Stjerneoppgavene var regnet som litt vanskeligere, og skulle derfor bare løses av gutter. Norge var det første land i verden som hadde sju års felles skole for alle, men helt fram til sekstitallet fikk jentene færre regnetimer enn guttene. Hvis du gikk på en byskole, kunne du være så heldig å få tilbud om ekstra håndarbeidstimer i stedet. Det hjalp deg riktignok ikke noe særlig til matteeksamen, for den var lik for begge kjønn. Men det var ikke så farlig med karakterene i realfag når det du skulle, var å komme inn på husmorskolen.

I DAG ER

situasjonen snudd på hodet. Jentene er best i klassen. 28 prosent av jentene som tok ungdomsskoleeksamen i 2002, fikk karakteren 5 eller 6, mot 12 prosent av guttene. Jenter er gode, særlig i humanistiske, men også i naturvitenskapelige fag. I tillegg er de stillere og mer skolefokuserte enn guttene.

I klasserommet bidrar de til å gi læreren arbeidsro ved å fungere som levende skjold mellom bråkete gutter. Alle lærere vet at det hjelper på miljøet og roen at Marte og Maria er støydemperne som skiller den bråkete Jacob fra Jørgen, som ikke kan sitte stille. Likevel leser vi ikke et eneste sted at det er fint at de er så flinke. Hurra for jentene, liksom? Ikke narr meg til å le.

«ILLE» ER ORDET

en forsker fra NTNU bruker overfor Aftenposten. Det er ille at jentene i snitt får 0,6 poeng bedre karakterer enn guttene. Skolen favoriserer jenter, hevder han. Ved at man prioriterer den litterære skrivemåten i norskprøver, får jentene et fortrinn, fordi jenter har bedre trening i historiefortelling og romanlesing enn guttene. Når oppgavene blir mer saksorienterte og mindre intime , klarer guttene seg bedre. En norsklærer ved Sogn videregående skole foreslår at guttene i stedet for å drive tekstanalyse skal få skrive forklaringer til tekniske tegninger.

ER SKOLEN BLITT

en kvinnearena? Er det slik at kvinnelige lærere lister seg rundt i klasserommene, klør jentene bak øret og stikker til dem romaner mens guttene går for lut og kaldt vann? Vel, målinger av hvem som får mest læreroppmerksomhet, går klart i guttenes favør: De blir spurt oftere, og blir de ikke spurt, så svarer de gjerne likevel.

Kanskje ligger årsaken til jentenes gode skriveferdigheter gjemt i en studie foretatt av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning i år 2000. Den viser at gutter i ungdomsskolen gjerne kritiserer jentenes innsats i natur- og realfagene, uansett om jentene gjør det godt eller dårlig. Guttene dominerer timene, og er særlig hissige på å kontrollere forsøksapparatene.

Lærer og politiker Jorun Gulbrandsen sier det slik: Når du setter ei jente og en gutt sammen i fysikktimene, gjør han eksperimentet mens hun skriver rapporten. Slik lærer han fysikk, og hun norsk.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media