BARNEBØKER PÅ BRETT: Selv om utvalget foreløpig ikke er kjempestort, er norske forlag ikke så rent lite innovative når det gjelder å utvikle barnebøker til nettbrett.  
ILLUSTRASJONSFOTO: Thomas Rasmus Skaug  / Dagbladet
BARNEBØKER PÅ BRETT: Selv om utvalget foreløpig ikke er kjempestort, er norske forlag ikke så rent lite innovative når det gjelder å utvikle barnebøker til nettbrett. ILLUSTRASJONSFOTO: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Best på barn

Hvorfor er norske forlag mer innovative når det gjelder e-bøker for barn enn for voksne?

«Deprimerende tøv», raste Gyldendals Bjarne Buset i Aftenposten forrige fredag, etter at avisa har latt flere stemmer hevde at norsk bokbransje er bevisst dårlige på e-bøker, for å beskytte inntjeningen fra papirbøkene.

Blant stemmene var forlegger Ivar Tronsmo, som skrev følgende i et innlegg i Dagbladet samme dag: «Blir e-boka en suksess blir det en økonomisk katastrofe. 'Bokbransjen' er derfor smarte når de forsøker å bremse utviklingen. Strategien er en tilsynelatende satsing på e-boka, med et elendig bokutvalg og høye priser.»

Kanskje er dette bare konspirasjonsteorier, som Buset hevder. Men hvis det ikke er viljen som er problemet, hva er det da? Norsk bokbransje (beklager generaliseringen) burde ha alle muligheter til å være innovative når det gjelder digitalisering. Og det er de også, på enkelte områder.

Da Anniken Huitfeldt gikk ut i Dagbladet før jul og kritiserte den norske e-boksatsingen, sa hun samtidig at hun foretrakk å lese e-bøker på engelsk og laste ned norske barnebokapper.

Hjemme hos meg er det toåringen som er den flittigste brukeren av elektronisk litteratur, det til tross for at bildebøker ikke finnes i Bokskya, og han kan svært lite engelsk. I tillegg er han - alderen tatt i betraktning - avhengig av kjappe og enkle løsninger.

Gyldendal var aller først ute med barnebok på nettbrett, og «Tambar er et troll»-appen ble en umiddelbar suksess. Mange slengte seg på trenden i løpet av fjoråret, og nå er det en hel del norske barnebøker i Appstore.

De har for det meste et godt stykke å gå før de har utnyttet potensialet i interaktive barnebøker fullt ut. Men det testes og prøves ut, og sammenliknet med det internasjonale markedet er norske forlag ikke så rent lite innovative på dette området. Prisene er lave (sjelden over femtilappen, selv om noen har varslet at prisene må skrus opp etter hvert), og brukervennligheten er høy.

Det siste fordi bøkene selges gjennom Apple, et selskap de største norske forlagene skyr som pesten når de snakker om bøker for voksne.

Apple tar 30 prosent av fortjenesten til produkter som selges gjennom deres bokhandel iBooks. Det vil ikke de tre største norske forlagene være med på, selv om en rekke småforlag selger bøkene sine der med god fortjeneste.

En viktig forskjell på små og store norske forlag er at de største også eier de største bokhandlerkjedene, som taper penger dersom kundene vender seg til Apple. Likevel selger de altså barnebøkene sine gjennom Apple-butikken Appstore. Kanskje ser de på barnebokappene som et prøveprosjekt og et nisjeprodukt som ikke kan skade boksalget over disk.

Barnebokappene bærer mer preg av å være noe annet enn papirbøker enn det e-bøkene for voksne gjør. Og jo mer innovative og interaktive de blir, jo større forskjell blir det. Derfor tror jeg barn vil fortsette å lese både elektroniske og fysiske bøker en god stund framover, alt til sin tid. Dessverre for norsk bokbransje, kan det samme ikke sies like skråsikkert om voksne.