Beste norske kinoåpning på tre år

«Olsenbanden junior» og catfighten «Jenter» åpnet knallsterkt.

(Dagbladet.no): 59 783 mennesker var på kino og så «Olsenbanden jr. - Sølvgruvens hemmelighet» i helgen. Det gir den beste åpningen for en norsk film siden 2004.

Den forrige rekorden hadde også Olsenbanden jr. - da de var «På Rocker\'n» i 2004.

- Olsenbanden junior opererer i et veldig etablert univers, som både besteforeldre, barn og foreldre liker, sier produsent Rune Trondsen til Dagbladet.no.

Over én million billetter

Dagbladets anmelder Vegard Larsen mener filmen er bandens beste, og trillet terningkast fire:  «Sangnumrene er fjernet, og igjen står en gjennomtenkt, morsom og tidvis spennende historie», skrev Larsen.

Til sammen har de fire filmene om Olsenbanden jr., som TV 2 og Nordisk Film står bak, solgt over én million billetter.

De fire har kostet 71,1 millioner kroner å lage. 62 millioner av disse kommer fra offentlig støtte - og om den siste filmen selger mer enn 275.000 billetter, vil støtten nå 70 millioner. Det har fått Stein Slyngstad, direktør i Filmfondet, til å ta til orde for å endre billettstøtteordningen.

- Dagens ordning gjør at film som har minst behov for støtte får mest, og de som har mest behov for støtte får minst. Det er naturlig at en produsent satser på oppfølgere til en filmsuksess. Men det er sørgelig om vi skal ha en tilskuddsordning som i for stor grad blir en støtte til filmserier av typen «Olsenbanden jr» 1, 2, 3, 4 og 5, og «Lange flate ballær» 1, 2 og 3, sa Slyngstad i forrige uke.

GOD ÅPNING: «Jenter» hadde en god premierehelg til å være en dokumentarfilm. Foto: FILMWEB/ORO FILM
GOD ÅPNING: «Jenter» hadde en god premierehelg til å være en dokumentarfilm. Foto: FILMWEB/ORO FILM Vis mer

Sterk åpning for dokumentar

«Jenter» hadde også premiere denne helga, og i løpet av tre dager har 7619 sett dokumentarfilmen. Kjetil Lismoen, redaktør av filmbransjebladet Rushprint, mener at tallene er «unormalt bra», og trekker fram markedsføringen som kimen til suksessen.

- Dokumentarfilm-stempelet kan lette skremme bort yngre kinogjengere. Gjennom markedsføringen av «Jenter» får man derimot ikke klart for seg om det er snakk om en dokumentarfilm eller en fiksjonfilm. På plakatene står det «Bare de sterkeste overlever», og man tror at det man får se, er en skikkelig catfight, sier Kjetil Lismoen til Dagbladet.no.

Den mest sette norske dokumentarfilmen noensinne er «Heftig og Begeistret». «Jenter» henvender seg til et litt annet publikum.

- Ungdomstida er gjenkjennelig for de fleste som et emosjonelt katastrofeområde. Det er ikke rystende det som foregår i filmen, jentene er normale ungdommer, og det er kanskje det som er tiltrekkende for publikum, mener Lismoen.

Produsent Åge Hoffart hadde mål om at 3500 skulle se «Jenter» i åpningshelga, og er fornøyd med tallene.

- Etter det vi har observert har det vært flest unge som som har sett filmen, men så vidt vi vet har det blitt solgt et par honnørbilletter også, sier Hoffart.

Les mer og anmeld filmene i Dagbladet.nos filmbase:

Beste norske kinoåpning på tre år
<B>GÅR GODT: </B>De fire filmene om Olsenbanden junior har tilsammen solgt over én million billetter.
MARKEDSFØRING:</B> Redaktør Kjetil Lismoen mener markedsføringen av «Jenter» kan oppfattes slik at filmen er fiksjon.