Anmeldelse: «Kastanjemannen», Netflix

Bestialsk

Seks episoder dansk kvalitetskrim er nesten like godt som fårikål i høstmørket.

ETTERFORSKEREN: Danica Curcic er troverdig og meget sober i rollen som etterforskeren Naia i denne danske serien som er noe av det bedre innenfor sjangeren på lenge, mener vår anmelder. Foto: Netflix
ETTERFORSKEREN: Danica Curcic er troverdig og meget sober i rollen som etterforskeren Naia i denne danske serien som er noe av det bedre innenfor sjangeren på lenge, mener vår anmelder. Foto: Netflix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den danske serien «Kastanjemannen» hadde premiere på Netflix 29. september, og nå er det bare å sette av kvalitetstid. Kanskje må du fram med et teppe, kanskje ei hånd å holde i (forresten mange hender i denne serien kuttes, makaberalarm er herved meldt).

«Kastanjemannen»

Dansk krim i seks deler

Tidspunkt: Premiere 29. september 2021
Beskrivelse: En ung kvinne blir funnet drept, og ved siden av henne ligger en kastanjemann.
Kanal: Netflix
Orginaltittel: The Chestnut Man

«Bestialske drap og gode skuespillere.»
Se alle anmeldelser

Alle seks episodene er klare til å fordøyes, og for å si det sånn: den gamle smørsangeren Jens Book-Jenssen synger ikke den glade «Når kastanjene blomstrer i Bygdøy allé». Det hadde da også vært litt avantgarde. Men vi kan opplyse om at denne serien har det mørke og dystre i sitt vesen, laget med de aller fleste moderne, og klassiske, verktøy fra filmkassa nordic noir. Nei, fra verktøykassa krimthrillerguffent.

Dette fra første drap til siste (som nok ikke er begått, fordi det her trolig blir en oppfølger?).

Forvirrende bra

«Kastanjemannen» handler om nok en forskrudd seriemorder, og om en overarbeidet mor som drapssakenes etterforsker. Det er kjærlighet av sorten vanskelig, og det er spennende og skummelt, og vi blir også så forvirret at vi i perioder lanserer minst åtte like hovedmistenkte. Pluss tre tvilsomme.

Men, så snøres nettet sakte, men sikkert rundt en spesiell person: «Åååå ja, det er ham ja, som jeg sa i tredje episode, men så droppet jeg vedkommende».

Dette er en sånn serie. Irriterende og godkjent pluss.

Det legges ut et lappeteppe av åter via bilder, usagte ting, et blikk av redsel, musikk og diverse forhistorier for å forvirre oss, og for å få oss hekta. Det blir vi da også. Denne anmelder har ikke vært så på en krimserie siden «Forbrytelsen».

NØTTEKRIM: Kastanjemenn etterlates der det er begått drap. Foto: netflix
NØTTEKRIM: Kastanjemenn etterlates der det er begått drap. Foto: netflix Vis mer

Glemte vi forresten å nevne ordet kalkulert ekkelt i retning de mest bestialske romanene til en viss krimherre ved navn Nesbø?

Sorry, dette er denne series grunninnvoller. Klisjeer? Ja, selvsagt, hvilke krimserie benytter seg ikke av dette, forresten, hele menneskeheten er som kjent en eneste store bibelsk klisjé.

Og, når først den fantastiske «Forbrytelsen» er nevnt, så har dette selvsagt å gjøre med at mannen bak den, dansken Søren Sveistrup, også har laget Netflix-serien om kastanjene. Tv-serien er basert på krimromanen, «Kastanjemannen», signert av nettopp ham.

Løgn og frykt

I serien ser vi at danskene har mye bra ved seg, og noe snålt. Blant annet dette med sanger og mekking av kastanjemenn, denne «barneleken» bidrar en seriemorder her til å holde i blodig hevd. Med et meget alvorlig bakteppe som griper inn i barns liv, løgner og frykt.

Drapsbeistet tar på de mest bestialske vis livet av forskjellige sårbare mødre, hans signatur er å etterlate seg stygge, små kastanjemenn. Men, i fengsel sitter Linus, mannen som har tilstått at han er Kastanjemannen. Hmm.

Vi møter etterforskerne Naia Thulin (Danica Curcic) og Mark Hess (Mikkel Boe Følsgaard). De blir våre guider inn i Chambre Macabre..

Dårlig tid

Etterforsker Hess har forresten dårlig tid. Han virker fjern og ganske lite empatisk. Han jobber i Europool, er litt cocky, og han er bare hjemme på «betalt perm» for å selge leiligheten. Ensom og forvirret, men anarkistisk dyktig, dette har vi også sett mange ganger tidligere.

To etterforskere som ikke liker hverandre og må jobbe sammen, nå hos København-politiet, og så utvikler dette kammerspillet seg, dvelende til noe intenst matnyttig, i jakten på en eller flere drapsmenn. De er der ute, men hvor. Blodet renner, hender og føtter kuttes, ei lita jente er fortsatt forsvunnet. Drukkenskap og fortielse. Angst og sorg. Historiene gjentar seg.

Meget troverdig

Danica Curcic er troverdig og meget sober i rollen som Naia. Hun har et godt serieansikt, og danskene kan dette med å skaffe oss dyktige kvinner i hovedrollen som toppetterforskere. Tommel opp.

Vi lander på en svak femmer ettersom rollene er besatt av toppklasse og dette utvikler seg til noe ultraspennende, men noen burde ha brukt redigeringssaksa, det er da voldsomt til kastanjemas og en ensidig dysterhet med stress.

Blant annet på Møn, der det er så fint. Eller?

Anmeldelsen er basert på alle seks episodene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer